بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی A80 را در سپهر تعامل بخوانید

بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی A80؛ دوربین پاپ آپ خوب اما غیرحرفه‌ای

پیش از اینکه گوشی سامسونگ گلکسی A80 را بررسی کنیم، بد نیست نگاهی به گوشی های سری A سامسونگ بیندازیم. سامسونگ در سری A خود گوشی‌های خوبی تولید کرد که از نظر ما A30 گوشی قابل قدری بود که در این خط تولید میان رده دیده شد. سپس سامسونگ در گوش‌های A40‌ و سامسونگ گلکسی A50 خود ویژگی‌های کوچکی را ارتقا بخشید و قابلیت‌های متوسطی نیز به آن اضافه کرد. سپس سری گوشی‌های گلکسی A70 وارد بازار گوشی‌های اندرویدی شد و این خط تولید را به محبوبیت بسیار زیادی رساند.

اما در گوشی A80 این کمپانی چه خبر است؟ با وجود دوربین پاپ آپ و چرخشی، این گوشی را نمی‌توان یک دستگاه معمولی نامید. این دستگاه قابلیت‌های بسیاری دارد که مرز میان گوشی خوب و گوشی پریمیوم را شکسته است. این همان گوشی است که در نگاه اول توجه افراد بسیاری را به خود جلب می‌کند.

البته جلب توجه تنها یکی از مشخصه‌های گوشی سامسونگ گلکسی A80 است، چرا که افراد به دنبال گوشی‌هایی هستند که بتوانند برای مدت زمان طولانی از آن استفاده کنند و این همان گوشی است که به دنبالش هستید.

گوشی سامسونگ گلکسی A80 چگونه است؟

مشخصات این گوشی میان رده- قیمت گوشی سامسونگ گلکسی A80 2019

قیمت گوشی سامسونگ گلکسی A80 2019 در بازار روز ایران مشخص نیست چرا که دلار در کشور ما نوسان بسیاری دارد. اما بازه‌ای بین 6.500.000 تومان تا 7.300.000 تومان برای خرید این گوشی باید در نظر داشته باشید.

 

از دیزاین و طراحی گوشی سامسونگ گلکسی A80 چه انتظاری داشته باشیم؟

گوشی سامسونگ گلکسی A80 همانند یک خنجر دو لبه است، هم از نظر اندازه می‌تواند دلنشین باشد/نباشد و هم از نظر وزن می‌تواند جلب توجه کند/نکند. این گوشی برای افرادی که می‌خواهند یک گوشی ساده داشته باشند تا راحت در دستشان قرار بگیرد اکیدا توصیه نمی‌شود.

این گوشی با وزن 280 گرم یکی از سنگین‌ترین گوشی‌هایی است که تا به حال مشاهده کرده‌ایم. البته به اندازه هواوی mate 20 X که 232 گرم است سنگینی نخواهد کرد، اما نسبت به بسیاری از گوشی‌های بازار وزن بالاتری دارد. برای مثال، در مقایسه با این گوشی، سامسونگ گلکسی A50 به مراتب سبک‌تر است و تنها 166 گرم وزن دارد.

ابعاد گوشی a80 سامسونگ 165.2*76.5*9.3 میلی‌متر است. با در نظرداشت این ابعاد در می‌یابیم که به قدر کافی بزرگ نیست و در مقایسه با گوشی‌های بزرگ‌تر دیگر وزن آن به مراتب بالاتر است. البته به قدری بزرگ تلقی می‌شود که یک نمایشگر 6.7 اینچی را در خود جای داده است.

قیمت گوشی سامسونگ گلکسی A80 2019 در سپهر تعامل ببینید

گوشی سامسونگ گلکسی A80 بدون شک یک گوشی با آخرین فناوری روز بازار است. محافظ نمایشگر و پنل پشتی آن از نوع Gorilla Glass بوده و فریم فلزی آن باعث می‌شود که ظاهر یک گوشی پریمیوم و گران قیمت همانند سامسونگ گلکسی S10 یا آیفون را داشته باشد. برای شناخت بیشتر، مقاله بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S10 را بخوانید.

در طرفین این دستگاه، دکمه پاور گوشی در سمت راست و راکرهای صدا را در طرف چپ می‌توانید پیدا کنید. قرار دادن این دکمه‌ها در دو طرف به نوعی بزرگ‌ترین اشتباه طراحان بوده است، چرا که بسیاری از کاربران از این زبان طراحی ابراز نارضایتی کرده‌اند.

در قسمت تحتانی این گوشی درگاه USB-C یافت می‌شود که در کنار آن اسپیکر قرار گرفته است. دیگر مشکلی که می‌توان برای این گوشی عنوان کرد نبود جک هدفون است. البته این موضوع همه‌گیر شده، چرا که اکثر کمپانی‌ها در تلاش هستند شما را ترغیب کنند تا هدفون‌های وایرلسی خریداری کنید. به هر حال در نبود این جک 3.5‌ میلی‌متری در گوشی سامسونگ گلکسی A80  و در عین حال، وجود تنها یک اسپیکر، علاقه‌مندان به صداهای بلند کمی آزار خواهند دید.

حال نگاهی به نقطه اتکا این گوشی یعنی دوربین پاپ آپ و چرخشی آن بیندازیم. اگرچه دوربین چرخشی ایده جالبی به نظر می‌رسد، اما در مقایسه با OnePlus 7 Pro و Oppo Reno 10x Zoom کارآمدی به مراتب کمتری دارد.

نخست سرعت بالا آمدن بخش دوربین سلفی بسیار پایین است. این سرعت کم به دلیل مسافتی است که این بخش باید بپیماید تا دوربین قابلیت چرخیدن را داشته باشد؛ بنابراین نمی‌تواند خیلی از نظر عملکرد سریع باشد.

مورد دوم این است که پنل دوربین سلفی گوشی سامسونگ گلکسی A80 همانند یک آهنربا برای گرد و خاک عمل می‌کند و لذا هر بار که این بخش را بالا بیاورید باید گرد و خاک آن را نیز پاک کنید.

مورد سوم که اهمیت به مراتب بالاتری دارد، شکننده بودن این بخش است. زمانی که این دوربین در پایین قرار دارد به راحتی می‌توان آن را لرزاند و یا تکان داد. زمانی هم که دوربین بالا آمد به راحتی می‌توانید با این پنل بازی کنید و آن را تکان دهید، همین امر سبب می‌شود که اپلیکیشن دوربین تشخیص غلط داده و متوقف شود.

البته در بررسی گلکسی A80 و به ویژه در بخش دوربین سلفی آن دریافتیم که به راحتی با دست می‌توان تا نیمی از مسیر این پنل را بالا آورد و هرازگاهی هم هنگام پایین رفتن باید کمی به آن کمک می‌کردیم تا به صورت نرمال پایین برود.

مشخصات گوشی سامسونگ گلکسی A80 چگونه است؟

سایر مشخصات گوشی سامسونگ گلکسی A80: نمایشگر

از جمله مشخصات گوشی سامسونگ گلکسی A80 می‌توان به نمایشگر آن اشاره کرد و البته که باید در بخش نمایشگر به سامسونگ اعتماد داشت. این کمپانی بهترین نمایشگرهای حال حاضر را در اختیار دارد و در مورد سامسونگ a80 نیز این قضیه کاملا صدق می‌کند.

سامسونگ با بهره‌گیری از فناوری AMOLED در نمایشگرهای خود و به ویژه در Galaxy a80 نسبت کنتراست بسیار بالا و رنگ‌های بسیار روشنی را در گوشی خود جای داده است. آ80 بهترین گوشی سامسونگ نیست اما تجربه کاربری بسیار خوبی به ویژه در بخش نمایشگر برای کاربر فراهم خواهد کرد.

سامسونگ در نمایشگر گوشی سامسونگ گلکسی A80 خود گزینه‌هایی سفارشی سازی خوبی قرار داده است تا بتوانید آن را به همان حالتی که می‌خواهید تنظیم کنید. برای مثال می‌توانید فیلتر آبی را برای آن فعال کنید و رنگ‌های شاخه RGB را دستکاری کنید.

ما در بخش بررسی این گوشی حالت Vivid‌ را فعال کردیم. همانطور که از نام این حالت مشخص است انتظار می‌رود که دستگاه رنگ‌های ملایم‌تری داشته باشد. اگرچه ممکن است خیلی از افراد این حالت را دوست نداشته باشند، ولی برای بازی‌های موبایلی این بهترین گزینه ممکن است.

سامسونگ گلکسی A20؛ یک گوشی ارزان قیمت و خوب

دوربین سلفی در بررسی گلکسی A80

در همین حال، به دلیل نبود notch‌ یا دوربین سلفی پانچ شده این نمایشگر جزو بهترین‌های بازار محسوب می‌شود، چرا؟ زمانی که در حال تماشای فیلم هستید و یا با گوشی کار می‌کنید چیزی نیست که شما را آزار بدهد. همچنین بزل‌های مزاحم نیز همانند گذشته وجود ندارند که پنل ارزشمند گوشی شما را از ارائه تصویری تمام و کمال باز دارند.

اگر مورد ناخوشایندی در گوشی سامسونگ گلکسی A80 و بخش نمایشگر وجود داشته باشد، اندازه 6.7 اینچی آن است. چنانچه دستان کوچکی داشته باشید، به سختی می‌توانید با این گوشی بزرگ کار کنید. البته حالتی برای استفاده از تک دست نیز وجود دارد که می‌توانید استفاده کنید، اما نمایشگر تصویر بسیار کوچکی را به شما نشان خواهد داد. این حالت همانند آنچه که در گوشی‌های دیگر ممکن است دیده باشید نیست.

باتری گوشی A80 سامسونگ چقدر ظرفیت دارد؟

سامسونگ در این گوشی خود 3700‌ میلی‌آمپر باتری قرار داده که احتمالا کافی به نظر می‌رسد، اما در عمل اینطور نشان نداده است. اگر به صورت متوسط از این گوشی استفاده کنید، می‌توانید در طول یک روز آن را روشن نگاه دارید. اگر به صورت سنگین از گوشی سامسونگ گلکسی A80 استفاده کنید، به اجبار باید آن را در عصر شارژ کنید.

البته که این گوشی باید هم تا این حد تشنه باشد، چرا که هم دوربین پاپ آپ آن و هم پنل AMOLED مقدار زیادی انرژی مصرف خواهند کرد. هرچند برای دستگاهی که بازار جوانان را هدف قرار داده است و همچنین نسلی که تمایلی به زدن مداوم گوشی به شارژ ندارد ظرفیت بیشتر باید مورد توجه قرار بگیرد.

از طرف دیگر، در تست ما باتری گوشی تا 12 درصد کاهش پیدا کرد، در حالی که Google pixel 3a تا 16 درصد و Huawei P30 تا 7 درصد کاهش یافته است. البته لازم به ذکر است که شارژ شدن گوشی به لطف شارژ سریع 25 وات آزار دهنده نخواهد بود. در

در گوشی سامسونگ گلکسی A80 می‌توان سرعت شارژ شدن را خوب عنوان کرد چرا که در عرض تنها 40 دقیقه از 0 تا 50‌ درصد شارژ خواهد شد. بنابراین این گوشی برای افرادی مناسب است که زمان زیادی برای شارژ کردن طولانی مدت گوشی در اختیار ندارند.

از دوربین های a80 سامسونگ چه توقعی داشته باشیم؟

دوربین اصلی در گوشی سامسونگ Galaxy A80 برابر با 48 مگاپیکسل است که دریچه دیافراگم آن f/2.0 در نظر گرفته شده است. این دوربین را دو لنز دیگر پشتیبانی می‌کنند. لنز نخست از نوع اولترا واید (فوق عریض) با دریچه دیافراگم f/2.2 و لنز دیگری از نوع 3D‌ یا سه بعدی است. این لنز که با عنوان (ToF) آن را می‌شناسید در حقیقت وظیفه بلوری کردن پس زمینه و ایجاد تصاویر پورتره را برعهده دارد. با وجود اینکه دوبین‌های خوبی در این گوشی قرار دارند، اما نام A80‌ را در فهرست بهترین گوشی های مخصوص عکاسی نمی‌بینیم.

برای نقد و بررسی دوربین گوشی سامسونگ گلکسی A80 از لنز سوم یعنی ToF آغاز می‌کنیم. این لنز به منظور دستکاری در عمق تصویر و اضافه کردن افکت بوکه در حالت Live Focus کاربرد دارد و به خوبی عمل خواهد کرد. پورتره‌هایی که با این دوربین گرفته شده است نشان می‌دهد چه میزان افکت بوکه قابل پذیرش به تصویر تزریق شده است. همچنین این لنز تصویر را به اندازه‌ای بلوری نمی‌کند که ظاهری مصنوعی به خود بگیرد.

از طرف دیگر، لنز ToF‌ جایگزین لنز تله فوتویی شده است که در بسیار از گوشی‌های پرچمدار می‌توانیم آن را ببینیم. لازم به ذکر است که این گوشی زوم اپتیکالی ندارد و زوم آن تنها دیجیتالی است؛ بنابراین زمانی که زیاد از حد زوم کنید کمی تصاویر شما بی کیفیت خواهند شد.

دوربین دوم یک لنز اولترا واید است و مجددا، تحت تاثیر تصاویر ثبت شده با آن قرار گرفتیم. در این نسخه از لنز گوشی سامسونگ گلکسی A80، تصویر گرفته شده همانند دیگر لنزهای فوق عریض دارای مشکل در لبه‌ها نیست و در عین حال سطح کیفیت را بسیار بالا نگاه می‌دارد.

به دنبال گوشی خوب با کیفیت عکسبرداری فوق‌العاده هستید؟ بررسی این دو گوشی را از دست ندهید!

دوربین اصلی در واقع همانند یک کیف عکاسی پر از لنز است. در طرف مثبت آن، دریافت نور بسیار خوب است. آسمان آبی، تی‌شرت سبز، شمع بر افروخته، همگی این سوژه ها بسیار روان هستند و ابدا ظاهری مصنوعی ندارند. این قابلیت حتی در حالتی که بهینه ساز تصویر خاموش است نیز کارکرد خود را به درستی در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

در طرف منفی، تصاویر حالت شب قرار دارند که در حقیقت همان تصویر معمولی است که در نور کم گرفته شده و در عوض به صورت مصنوعی روشنایی به آن اضافه شده است. جزئیات در این تصاویر به خوبی دیده نمی‌شود و حتی شماری از اشکال نیز فرم طبیعی ندارند.

دوربین گوشی سامسونگ گلکسی A80 در بخش بهینه ساز سوژه عملکرد افتضاحی دارد. تنها کاری که این بخش انجام می‌دهد، روشن‌تر کردن تصویر است. در حالی که در گوشی های هواوی عملکرد به مراتب بهتری از این بخش دیده می‌شود. دیگر مشکلی که در بهینه ساز گوشی A80 سامسونگ خودنمایی می‌کند، زمان بسیار زیادی است که برای تشخیص سوژه باید داشته باشد.

”دوربین اصلی در گوشی سامسونگ گلکسی a80 همانند یک کیف عکاسی پر از لنز است. اما این دوربین آنگونه که می‌نماید و فکر می‌کنید عمل نخواهد کرد،‌ به ویژه به عنوان دوربین سلفی!“

در مجموع، تصاویر ثبت شده با این دوربین تا حدی قابل قبول هستند، اما برای یک پکیج دوربین که همانند کیف پر از لنز است، «قابل قبول» عبارت مناسبی نیست. نیازی به صحبت درباره دوربین سلفی Galaxy A80 نیست، چرا که دوربین پشتی و جلویی این گوشی یکسان هستند.

زمانی که دوربین گوشی سامسونگ گلکسی A80 را به عنوان دوربین سلفی استفاده می‌کنیم، گزینه‌های بسیار کمی برای عکسبرداری سلفی خواهیم داشت. حالت شب و حالت پاناروما در این دوربین سلفی قرار ندارند. بنابراین نمی‌توانید در نور کم عکس سلفی بگیرید و یا حتی زوم کنید.

البته مشخص نیست که چرا سامسونگ این ویژگی‌ها را از بخش دوربین سلفی حذف کرده است؛ چرا که قاعدتا وقتی یک دوربین دارای مشخصاتی است و می‌چرخد، همان مشخصات باید حفظ شوند.

البته بعضی از این گزینه‌ها مفیدتر هستند. برای مثال در حالت سلفی لنز فوق عریض قرار دارد که بسته به نوع سوژه و تعداد افرادی که قرار است در عکس حضور داشته باشند می‌توانید این گزینه را انتخاب کنید. این گزینه در دوربین سلفی نسبت به حالت پورتره قدرت سفارشی سازی به مراتب بهتری دارد.

رابط کاربری a80 سامسونگ چطور است و تا چه میزان باید به آن اعتماد کنیم؟

گوشی سامسونگ گلکسی A80 با اندروید نسخه 9 عرضه شده است. اگرچه نسخه ده اندروید هم منتشر شده اما برای بسیاری از دستگاه‌ها هنوز در دسترس قرار ندارد. همانند بسیاری از گوشی‌های دیگر، رابط کاربری برای زیباسازی اندروید خام استفاده می‌شود که در OneUI سامسونگ هم دیده می‌شود. این رابط کاربری شامل رنگ‌های خنثی، آیکون‌های مستطیلی با گوشه‌های منحنی و تاکید بیشتر بر روی وایجت‌ها است.

این گوشی نسبت به دیگر گوشی‌های اندرویدی بازار سرعت پایین‌تری دارد. البته دلیل اصلی آن به پردازنده باز می‌گردد. اپلیکیشن‌ها به کندی باز و بسته می‌شوند و به ویژه در اپلیکیشن دوربین این مورد به وفور دیده می‌شود. روشن کردن گوشی هم بیشتر از آن چیزی که انتظار داشتیم طول کشید.

تصاویر گرفته شده با دوربین سامسونگ گلکسی a80

البته این ضعف در سنسور تشخیص اثر انگشت گوشی سامسونگ گلکسی A80 نیز دیده می‌شود، چرا که هرازگاهی ممکن است اثر انگشت را به خوبی نتواند بخواند. دیگر مشکلی که در این گوشی خواهید یافت، این است که اگر برای مدتی از دیتای گوشی استفاده نکنید ممکن است از کار بیفتد. البته می‌توانید با خاموش و روشن کردن دیتای خود را مجددا به دست بیاورید، اما این مشکل آزار دهنده است، چرا که هر از گاهی متوجه غیرفعال شدن آن نمی‌شوید و پیام‌های خود را در زمان مورد نیاز دریافت نمی‌کنید.

عملکرد موزیک، فیلم و بازی در Samsung Galaxy A80 چگونه است؟

یکی از محاسن نمایشگرهای بدون دوربین سلفی لذت تماشای محتوا است. به همین دلیل با اولین نگاه به این فکر می‌کنید که بازی با این گوشی چه حالی میده! البته همانطور که گفتیم این گوشی از نظر کارایی کمی کند است ولی در بحث گیمینگ ابدا چنین اتفاقی نیفتاده است.

وقتی که در مورد گیمینگ گوشی سامسونگ گلکسی A80 صحبت می‌کنیم، تمام ضعف‌ها و مشکلات را از یاد خواهیم برد. در بازی PUBG کیفیت پخش روی بالاترین گرافیک تنظیم شده است که بدون هیچ مشکلی می‌توانید این گیم را بازی کنید. این جمله به ما یادآور می‌شود که این گوشی برای بازی‌های موبایلی بسیار خوب خواهد بود و از هر نظر پریمیوم عنوان می‌شود.

به لطف نمایشگر با کیفیت سامسونگ گلکسی آ 80، این گوشی برای تماشای فیلم و نمایش‌های تلویزیونی بسیار ایده‌آل است؛ هرچند که وجود دکمه‌های پاور و راکرهای صدا در طرفین گوشی به معضلی بزرگ تبدیل شده است. زمانی که گوشی را روی سطح قرار دادیم به صورت تصادفی یا گوشی خاموش شد و یا دکمه‌های راکر صدا بالا و پایین شدند.

دیگر مشکلی که در گوشی سامسونگ گلکسی A80 دیده می‌شود وجود تنها یک اسپیکر در انتهای گوشی است. زمانی که گوشی را به صورت landscape می‌گیرید ممکن است به راحتی این اسپیکر را بپوشانید.

نمایشگر گوشی a80 سامسونگ

درباره پرفورمنس و نمرات گوشی a80 کمپانی سامسونگ چه می‌دانیم؟

Samsung galaxy a80 با پردازنده snapdragon 730 کار می‌کند. این گوشی جدیدترین پردازنده شرکت Qualcomm را در خود جای داده است که در عمده مارکت‌های میان رده وجود دارند.

در عمل سامسونگ galaxy a80 بسیار کند است، چرا که یک چیپست میان رده در قلب آن قرار دارد. زمانی که این گوشی را با Benchmark تست کردیم، امتیاز 6903 را به دست آورد که امتیاز متوسطی عنوان می‌شود.

در مقایسه، گوشی سامسونگ گلکسی S8 که دو سال پیش از گوشی سامسونگ گلکسی A80 به بازار اندروید عرضه شده بود امتیاز بسیار نزدیک 6630‌ را به دست آورده بود. اگر به دنبال چیزی هستید که همزمان با a80 عرضه شده باشد و در عین حال قیمت مشابهی نیز داشته باشد، بد نیست نگاهی به گوشی Huawei P30 بیندازید که با امتیاز 9730 یک سر و گردن بالاتر از این گوشی قرار دارد.

بنابراین بر حسب پولی که پرداخت می‌کنید پردازنده قدرتمندی به دست نمی‌آورید. همانطور که پیش‌تر هم بیان کردیم، این گوشی به نظر بسیار آهسته است و به ویژه در بخش اپلیکیشن دوربین بسیار کند عمل خواهد کرد. با این حال سایر قسمت‌های این گوشی در مقایسه با دیگر رقبا تجربه خوبی به شما ارائه می‌کنند.

نقد و بررسی دوربین گوشی سامسونگ گلکسی A80 را بخوانید

در مجموع، گوشی سامسونگ گلکسی A80 را چگونه ببینیم؟

مشکل بزرگی در رابطه با گوشی سامسونگ گلکسی A80 وجود ندارد و به ویژه به دلیل دوربین پاپ آپ آن بسیاری علاقه‌مند این گوشی خواهند بود. اما با در نظرداشت مشکلات کوچکی که دارد نمی‌توان تنها به نکات مثبت آن نگاه کرد.

به دلیل ضعف جدی در سنسور تشخیص اثر انگشت غیرقابل اعتماد، مشکلات متعدد در پخش موزیک، قطعی دیتای گوشی، پرفورمنس آهسته، دوربین شکننده و اسپیکرهای ضعیف این گوشی، کار کردن با آن را نمی‌توان یک تجربه بی نقص عنوان کرد.

در کنار این موارد، نمایشگر زیبا، ظاهر پریمیوم و پرفورمنس عالی گیمینگ نمی‌توانند در مقابل مشکلات بزرگ‌تر گوشی قد علم کنند. البته اگر a80 به قدر کافی خوب بود این مشکلات قابل چشم پوشی بودند، اما با توجه به قیمت، اگر قصد خرید گوشی سامسونگ گلکسی A80 را دارید باید در نظر بگیرید که با پرداخت این میزان پول دستگاهی را به دست آورده‌اید که همانند دیگر گوشی‌های میان‌رده و مقرون‌به‌صرفه کارایی ندارد.

منبع

به اشتراک بگذارید

جدیدترین ویدیوها

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
Main Menu x

ضمن تبریک سال نو خدمت مشتریان گرانقدر، به اطلاع می‌رساند شروع روز کاری شرکت سپهر تعامل، روز دوشنبه 6 فروردین 1403 می‌باشد.