بررسی گوشی های سری 12 آیفون

بررسی گوشی های سری 12 آیفون ؛ کدام یک از این سه ابر دستگاه بهتر است؟

گوشی‌های آیفون سری 12 که برای سال 2020‌ به دست علاقه‌مندان اپل رسیدند و یا قرار است برسند در میان بهترین گوشی‌های این سال هستند. در این مقاله به بررسی گوشی های سری 12 آیفون خواهیم پرداخت تا ببینید که کدام یک از این سه ابر دستگاه بهترین گزینه برای خرید هستند.

هر سه گوشی سری 12 دارای قابلیت شبکه اینترنت 5G، پردازنده فوق سریع و قدرتمند A14 Bionic و دوربین‌های فوق‌العاده هستند که بدون شک نیاز هر شخصی را برآورده خواهند ساخت.

البته اپل برای نخستین بار، چهار مدل از این سری را در سال 2020 منتشر کرده که شامل گوشی آیفون ۱۲ ، آیفون ۱۲ پرو (iphone 12 pro)، آیفون ۱۲ پرو مکس (iphone 12 pro max) و آیفون ۱۲ مینی (iphone 12 mini) است که یک گوشی جدید در این سری محسوب می‌شود.

مهندسان اپل این سری از گوشی‌های جدید خود را به دو دسته تقسیم کرده‌اند: آیفون معمولی و مدل پرو که برای طرفداران عکسبرداری و پولدارها! ساخته شده است.

برای اینکه تفاوت این سه مدل را دریابید و بفهمید که کدام دستگاه بهتر است، این مقاله به بررسی گوشی های سری 12 آیفون می‌پردازد تا گزینه مناسبی را بتوانید انتخاب کنید.

بررسی گوشی های سری 12 آیفون

گوشی آیفون 12 استاندارد (آیفون 12 معمولی)

یک گوشی خواستنی اگر نسخه مینی را نمی‌پسندید

قیمت گوشی آیفون ۱۲ از 829 دلار شروع می شود و البته که ارزان‌ترین نسخه از این خط تولید نیست. اگر پول کمتری می‌خواهید بپردازید، قیمت آیفون 12 مینی 729 دلار است.

با این وجود، آیفون نسخه ۱۲ نسبت به نسخه مینی نمایشگر بزرگ‌تری دارد و در میان سه گوشی دیگر این خط ارزش خرید آن بیشتر است.

با وجود اینکه در این گوشی از پردازنده A14 Bionic استفاده شده و دوربین دوگانه دارد، اما لنز تله فوتو ندارد. این دستگاه حافظه زیادی برای نسخه استاندارد در خود جای نداده است؛ ۶۴ گیگابایت به جای ۱۲۸ گیگابایت نمی‌تواند سلیقه همه باشد.

گوشی آیفون ۱۲ پرو

قیمت مناسب با قابلیت‌های نسخه Max

اگر به دنبال این هستید که تمام مزایای سخت افزاری گوشی آیفون ۱۲ پرو مکس را داشته باشید و اندازه کوچک‌تر آن هم برایتان مهم نیست این گوشی برای شما ساخته شده است.

از جمله این مزایای سخت‌افزاری می‌توان به لنز تله فوتو‌ای که پیشتر اشاره شد، صفحه نمایش روشن‌تر و سنسورهای Lidar به همراه قابلیت‌های بیشتر دوربین از جمله فرمت RawPro اشاره کرد.

گوشی آیفون ۱۲ پرو مکس برای کسانی تولید شده که قدرت و قابلیت‌های عکسبرداری برایشان اهمیت بالایی دارد.

گوشی آیفون ۱۲ پرو مکس تمام قابلیت های جدید و به روز ترین ویژگی های گوشی های ساخته شده اپل را در خود جای داده است که به سختی می‌توان در بررسی گوشی های سری 12 آیفون برای آن رقیب یافت.

 نمایشگر 6.7 اینچی این گوشی در میان هر سه مدل سری ۱۲ آیفون‌های 2020 بزرگ‌ترین نمایشگر است و ستاپ دوربین آن با وجود اینکه شباهت بسیار زیادی به نسخه ۱۲ پرو دارد اما بزرگنمایی و قابلیت کلوزآپ آن به مراتب بهتر است.

فرقی نمی‌کند که از این گوشی چه می‌خواهید؛ آیا می‌خواهید که تمام مدت با آن فیلم تماشا کنید و یا اینکه عکس‌های حرفه‌ای با آن نصب کنید، در هر شرایطی این گوشی شما را راضی خواهد کرد. متاسفانه قابلیت‌های زیادتر یعنی قیمت بالاتر و این مدل از گوشی آیفون (نسخه پرو مکس) با توجه به اینکه ظرفیت حافظه به مراتب بالاتری از دو نسخه دیگر این خط به علاوه نسخه مینی دارد، قیمت آن یک هزار و ۳۹۹ دلار برای شما آب خواهد خورد.

طراحی صیقل یافته با امضای طراحی اپل

به صورت خلاصه هر چهار مدل از بهترین گوشی های 2020 اپل ظاهری شبیه به هم دارند و تنها از نظر ابعاد با هم متفاوت هستند.

هر سه دارای نمایشگر OLED دارند، IP Rating 68 در این سه گوشی قرار دارد که آن‌ها را در فهرست بهترین گوشی های ضد آب 2020 قرار می‌دهد و درعمق چند متری خراب نمی‌شوند و ویژگی جدید مگنت مغناطیسی گوشی آیفون ۱۲ (MagSafe) از جمله ویژگی‌هایی هستند که در سری های جدید این گوشی به کار رفته‌اند. در ضمن هر سه مدل به شما امکان استفاده از شارژر جدید آهنربایی این شرکت را به همراه کیف پول آهن ربایی می‌دهند.

نمایشگر هر سه گوشی از فناوری جدید سرامیک پوشانده شده‌اند تا به هنگام افتادن روی زمین بیشترین میزان مقاومت را داشته باشند و البته که همانند نسخه‌های دیگر آیفون خبری از جک هدفون در این گوشی نیست و این یعنی هر نوع هندزفری را نمی‌توانید به آن متصل کنید.

اگر مقاله تست مقاومت گوشی آیفون 11 پرو مکس را خوانده باشید، خواهید فهمید که اپل از ناحیه نمایشگر ضربه بزرگی دیده است و به همین دلیل سرامیک جدید را در آن به کار برده است.

اما بارزترین تفاوتی که در میان این سه نسخه وجود دارد نمایشگر بزرگ‌تر در گوشی نسخه پرو مکس است که اصلی‌ترین برتری این نسخه در بررسی گوشی های سری 12 آیفون خواهد بود.

اگر می‌خواهید که بهترین تجربه ممکن از تماشای فیلم با گوشی را داشته باشید باید نمایشگر 6.7 اینچی گوشی پرو مکس را انتخاب کنید و همچنین اجرای بازی‌های گرافیکی سنگین و ویدئو کنفرانس‌های این روزهای ما در پاندمی ویروس کرونا با این گوشی لذت بخش‌تر و روان‌تر خواهد بود.

البته اگر گوشی کوچک‌تری را هم بخواهید انتخاب کنید آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ پرو با نمایشگرهای 6.1 اینچی خود در خدمت شما هستند و به دلیل داشتن رزولوشن یکسان و همچنین تراکم پیکسلی برابر، هر سه گوشی به شما تصویری شفاف را خواهند داد.

با این وجود تمامی امکانات با هم برابر نیستند چرا که گوشی آیفون ۱۲ پرو نمایشگر به مراتب روشن‌تری دارد که بالاترین میزان نوری 800 نیت را در مقایسه با 625 نیت در گوشی آیفون 12 ثبت کرده است.

من به شخصه هیچ مشکلی با نمایشگر آیفون ۱۲ ندیدم اما روشن‌تر بودن نمایشگر آیفون ۱۲ پرو به این معنی است که اگر در نور بیرون از خانه قرار بگیرید و خورشید مستقیم بالای سر شما بتابد می‌توانید به راحتی نمایشگر و گزینه‌های آن را ببینید.

اگرچه هر دو گوشی آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ پرو از نظر اندازه با هم برابر هستند اما نسخه پرو به لطف سخت افزار اضافه‌تر و همچنین به دلیل استفاده از متریال استیل ضدخش که در نسخه پرو مکس هم به کار رفته نسبت به آیفون ۱۲ معمولی سنگین‌تر است.

در عین حال باید توجه داشته باشید که آیفون ۱۲ معمولی از متریال آلومینیوم ساخته شده است و با وجود اینکه نسبت به استیل سبک‌تر است اما مقاومت کمتری دارد.

یکی دیگر از مشخصه‌های جالب توجه در بررسی گوشی های سری 12 آیفون این است که گوشی آیفون معمولی با ۵ طیف مختلف رنگی آبی، سبز، قرمز، سفید و مشکی عرضه شده است.

اگرچه طیف رنگی گوشی‌های امسال اپل نسبت به سری 11 کمتر هستند، اما نسبت به آیفون ۱۲ پرو و پرو مکس که تنها ۴ طیف رنگی دارد بهتر است.

اپل در نسخه‌های پرو خود از رنگ‌های آشنای خاکستری، نقره‌ای و طلایی استفاده کرده و برای تنوع رنگ آبی خاصی را که به خاکستری می‌زند نیز به کار برده است.

مدل‌های پرو دارای دوربین تله فوتو، حالت شب و فرمت ProRaw هستند

هر چهار گوشی دوربین‌های واید و اولترا واید برابری با هم دارند تا عکس‌هایی را با زمینه دیداری وسیع به ثبت برسانند. اما در نسخه پرو و پرو مکس دوربین سومی هم وجود دارد که تله فوتو است و به شما اجازه بزرگنمایی اپتیکال و بهبود سطح عکس‌های پورتره را می‌دهد.

توجه داشته باشید که لنزهای تله فتو در نسخه‌های پرو دیافراگم‌های متفاوتی دارند. گوشی آیفون ۱۲ پرو دیافراگم f/2.0 دارد و در گوشی آیفون ۱۲ پرو مکس دیافراگم f/2.2 است.

همچنین هر دو گوشی طیف‌های متفاوتی برای بزرگنمایی طراحی شده است. گوشی نسخه ۱۲ پرو زوم 10 برابری دیجیتالی و زوم اپتیکال 4 برابری دارد، این قابلیت در گوشی ۱۲ پرو مکس به ترتیب 12 و 5 است.

نسخه‌های پرو دو ویژگی اضافه دیگر هم دارند که هنگام بررسی گوشی های سری 12 آیفون خودنمایی می‌کنند، چرا که در سری 11 و حتی پرچمدار آن سری یعنی گوشی iphone 11 pro max هم دیده نمی‌شود؛ سنسور Lidar و فرمت ProRaw.

سنسور Lidar از لیزر فروسرخ استفاده می‌کند تا عمق تصویر را اسکن کرده و ابعاد و فاصله سوژه و کانون تصویر را تفکیک کند.

این فناوری برابر با تکنولوژی به کار رفته در FaceID برای اسکن چهره و بازکردن قفل گوشی است اما تفاوت آن با FaceID در رنج بزرگ‌تر آن است.

حالا که این فناوری به دوربین پشتی گوشی‌های آیفون اضافه شده در نتیجه این گوشی‌ها قابلیت بهتری برای عکسبرداری در نور کم و به ویژه عکس‌های پرتره در حالت Night mode دارند.

فرمت ProRaw مخصوص افرادی است که عاشق عکسبرداری هستند و کار حرفه‌ای انجام می دهند.

با ذخیره سازی عکس‌ها در این فرمت کاربران کنترل بهتری روی ویرایش عکس‌ها پس از ثبت دارند، چرا که این فرمت عکس‌ها را فشرده نمی‌کند.

البته از آنجایی که این عکس‌ها هیچ پردازشی را به خود نمی بیند در نتیجه از مزایای پردازشگر تصویر مخصوص شرکت اپل هم بهره‌مند نخواهند شد.

این فرمت با هدف اینکه بهترین تصویر و در عین حال قابل کنترل‌ترین فرمت تصویری باشد ارائه گشته است.

البته توجه داشته باشید که پردازش هایی همچون کاهش نویز تصویر و افزایش رنج پویایی روی تصاویر این فرمت انجام می‌شوند اما پردازش‌های دیگر همانند متعادل سازی نور سفید و یا روتوش کردن عکس رخ نمی‌دهد.

همچنین با انتخاب سری های پرو گزینه‌های بیشتری برای فیلمبرداری دارید که یکی دیگر از تفاوت‌های لازم به ذکر در بررسی گوشی های سری 12 آیفون است.

با وجود اینکه هر چهار گوشی تولید شده در سری ۱۲ ضبط ویدیو را با کیفیت HDR و Dolby Vision انجام می‌دهند، اما گوشی آیفون ۱۲ قابلیت ثبت ۳۰ فریم بر ثانیه را دارد.

در نسخه‌های پرو و پرو مکس هم این ضبط ویدئو با سرعت بیشتر و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه انجام می‌پذیرد. بزرگنمایی دیجیتال در حالت ضبط ویدیو نیز پشتسبانی می‌شود که بین 3، 6 و 7 برابر خواهد بود.

یکی دیگر از تفاوت‌های بارز که در نسخه پرو مکس وجود دارد و نمی‌توانید آن را در سه گوشی دیگر خط آیفون ۱۲ ببینید گونه‌ای جدید از پایدارساز تصویر برای ویدئو است که به آن Sensor-shift گفته می‌شود.

این فناوری که در دوربین‌های حرفه‌ای mirrorless وجود دارد و به این معنی است که سیستم پایدارساز درون خود دستگاه قرار گرفته و نسبت به دیگر قسمت‌های پایدارساز مانند پایدارساز دیجیتال و تکنیک‌های الکترونیکی و یا حتی ژیروسکوپ به کار رفته در گوشی نیز اولویت دارد.

به صورت خلاصه، آیفون ۱۲ پرو مکس در پایدار کردن ضبط ویدیو نسبت به آیفون ۱۲ و ۱۲ پرو و آیفون 12 مینی بهتر عمل می‌کند که این ویژگی را می‌توانید در ضبط ویدیو به هنگام دویدن به خوبی ببینید.

طول عمر باتری و سرعت پردازش در گوشی‌های آیفون ۱۲ استاندارد و  آیفون ۱۲ پرو

هر چهار گوشی سری 12 اپل از پردازنده A14 Bionic قدرت گرفتند. البته تا هنوز تست واقعی آیفون ۱۲ پرو مکس روی پردازشگر مشخص نیست اما روی دو گوشی دیگر یعنی آیفون ۱۲ معمولی و آیفون ۱۲ پرو انجام شده است.

هر دوی این گوشی‌ها در تست benchmark امتیاز یکسان و البته بالاترین امتیاز را در میان دیگر گوشی‌های تست شده از آن خود کرده‌اند و انتظار می‌رود که آیفون ۱۲ پرو مکس نیز امتیازی برابر با این دو نسخه را داشته باشد.

سایر نکاتی که باید در بررسی گوشی های سری 12 آیفون مورد توجه قرار بگیرند

پیشتر درباره اهمیت اسکنر Lidar در گوشی های آیفون ۱۲ پرو و ۱۲ پرو مکس به ویژه در بخش عکسبرداری صحبت کردیم.

اما این سنسور می‌تواند سبب بهبود در واقعیت افزوده یا Augmented Reality- AR نیز شود. این سنسور در بخش واقعیت افزوده می‌تواند سرعت وظایف AR را مانند ساخت نقشه سه‌بعدی از یک اتاق در چند ثانیه بالا ببرد و یا تسک‌های پیچیده‌تری را برای شما انجام بدهد.

اگرچه هنوز زود است که در رابطه با قابلیت واقعیت افزوده سری جدید گوشی های آیفون صحبت بکنیم اما سرویس‌هایی مانند اسنپ چت از قبل خود را برای تطابق هرچه بیشتر با این فناوری به روز شده هماهنگ کردند.

گوشی آیفون ۱۲ نسخه معمولی با ظرفیت حافظه ۶۴ گیگابایت عرضه شده و دو گزینه ۱۲۸ و ۲۵۶ نیز برای آن در نظر گرفته شده است. نسخه پرو با ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت عرضه می‌شود که دو نسخه ۲۵۶ و ۵۱۲ نیز دارد.

به اشتراک بگذارید

جدیدترین ویدیوها

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
Main Menu x

ضمن تبریک سال نو خدمت مشتریان گرانقدر، به اطلاع می‌رساند شروع روز کاری شرکت سپهر تعامل، روز دوشنبه 6 فروردین 1403 می‌باشد.