گوشی سامسونگ گلکسی A20 را بشناسید

گوشی سامسونگ گلکسی A20 :  یک گوشی با دوام و ارزان، اما نه برای همه!

باور کنید یا نه میان رده‌های سامسونگ که عمدتا سری A سامسونگ محسوب می‌شوند بسیار جالب توجه هستند و در این مقاله که به بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A20 می‌پردازیم این مطلب را باور خواهید کرد.

تا همین چند سال پیش گوشی های اقتصادی سامسونگ نمی‌توانستند با بهترین گوشی های بازار که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه بودند رقابت کنند.

اما حالا ورق برگشته! گوشی‌های سامسونگ که در سری A قرار دارند از جمله گوشی سامسونگ گلکسی A50 و همین A20 المان‌هایی را با خود دارند که تنها در مدل‌های گران قیمت سامسونگ می‌توانید بیابید. حالا، این ویژگی‌ها در یک پکیج ستودنی قرار گرفتند که مناسب بازار ایران هستند.

البته نباید توقع زیادی هم داشته باشید! چرا که این گوشی در بخش عملکرد، طراحی و کیفیت نمایشگر کمی ضعیف است. با این وجود، با دوربین این گوشی می‌توانید عکس‌های خوبی بگیرید کلی حال کنید!

سامسونگ گلکسی A20 چطور گوشی است؟

گوشی سامسونگ گلکسی A20 باتری با دوامی دارد و به همین دلیل برای افرادی که به دنبال خرید گوشی های ارزان قیمت و خوب هستند بهترین گزینه است.

البته اگر عکسبرداری برای شما اهمیت دارد و گوشی با قابلیت‌تری در این زمینه می‌خواهید، سامسونگ A21 در عین ارزان بودن، دوربین‌های بهتری دارد. هرچند که برای طرفداران عکسبرداری مقاله ویژه بهترین گوشی های مخصوص عکاسی را نوشته‌ایم.

سامسونگ ماه پیش اعلام کرد که از نسخه جدید A21 رونمایی کرد که احتمالا در تابستان سال جاری عرضه خواهد شد. این گوشی دوربین چهارگانه دارد که دوربین اصلی آن 16 مگاپیکسل است و لنز اولترا واید، ماکرو و عمق تصویر دارد. آنطور که گفته شده گلکسی A21 سامسونگ 249.99 دلار قیمت خواهد داشت.

بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی A20

قیمت گوشی سامسونگ گلکسی A20 چنده؟

سوالی که برای اغلب خریداران به وجود میاد این هست که قیمت گوشی سامسونگ گلکسی A20 چنده؟ این گوشی در بازار جهانی بین 239 الی 312 دلار بسته به اپراتور و یا آنلاک بودن قیمت دارد.

در بازار ایران اما در زمانی که این مقاله را می‌نوشتیم، A20‌ چیزی بین 3 میلیون و 200 تا 3 میلیون 450 هزار تومان قیمت دارد.

مشخصات سامسونگ گلکسی A20

در جدول زیر مشخصات سامسونگ گلکسی A20 را خواهید دید:

نمایشگر (رزولوشن) 6.4 اینچ با پنل AMOLED و رزولوشن 1560*720 دوربین پشتی دوگانه: 13 مگاپیکسل با دیافراگم f/1.9 | لنز واید 5 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2
دوربین سلفی 8 مگاپیکسل با دیافراگم f/2.0 CPU Samsung Exynos 7904
RAM 3GB حافظه داخلی 32GB
باتری 3000 میلی‌آمپر درگاه کارت حافظه دارد | 512 گیگابایت
ابعاد 6.24*2.94*.03 اینچ وزن 5.89 انس یا ~144 گرم

طراحی A20 سامسونگ : زیبا، مدرن اما خش پذیری بالا

گوشی سامسونگ گلکسی A20 همانند دیگر مدل‌های سری A ظاهری پریمیوم دارد و سامسونگ هم گوشی‌های ارزانی که تولید کرده را با ظاهری گران قیمت عرضه کرده است.

این گوشی با نمایشگر 6.4 اینچی، کناره‌های منحنی و دوربین U-Shaped پانچ شده در بالای نمایشگر به گونه‌ای است که نمی‌توانید آن را با دیگر گوشی‌های گران قیمت تفاوت بدهید.

دقیقا همانند A50 سامسونگ، تنها با استفاده از این گوشی می‌توانید دریابید که این گوشی ارزان قیمت و اقتصادی است، به چشم کمبودی حس نخواهید کرد!

البته با وجود اینکه این گوشی ظاهر آنچنان ارزان قیمتی ندارد اما متریال پلاستیکی به کار رفته در قاب گوشی مشکلات بسیاری با خود به جیب شما می‌آورد! پشت این گوشی بیشتر از Gorilla Glass اثر انگشت را به خود می‌گیرد. پلاستیک هم در مقایسه با متریال‌های جایگزین دوام به مراتب پایین‌تری دارد.

برای مثال، گوشی سامسونگ گلکسی A20 را از دفتر کار تا محل زندگی خود باید با احتیاط حمل کنید، وگرنه به سرعت خش می‌گیرد. اگرچه من در کوله پشتی خودم هیچ چیزی که خش انداز باشد نداشتم،‌ اما این گوشی در مقابل اشیا آسیب‌پذیری بسیار بالایی دارد و کاملا ناتوان است!

نمایشگر گوشی سامسونگ گلکسی A20

نمایشگر گوشی سامسونگ گلکسی A20 خوب است اما عالی نیست!

نمایشگر این گوشی ابعادی برابر با A50 سامسونگ دارد که به لطف اندازه 6.4 اینچی و پنل AMOLED به دست آمده است. البته رزولوشن 1560*720 در مقایسه با پنل FHD+ که در A50 به کار رفته قابل قیاس نیست.

آیکون‌ها و متون در نمایشگر این گوشی به اندازه کافی وضوح ندارند. برای مثال وقتی که با این گوشی فیلم می‌بینید، جزئیات آنچنان دقیقی را مشاهده نخواهید کرد. رزولوشن پایین تصویر در گوشی سامسونگ گلکسی A20 برای تماشای آنلاین مناسب نیست.

از طرف دیگر، گوشی Moto G7 Power (قیمت تقریبا برابر) با رزولوشن 2270 در 1080 خود تصویری نزدیک به عالی نمایش خواهد داد.

خوشبختانه دقت رنگی و روشنایی A20 برای قد و قواره یک گوشی اقتصادی خوب است. این گوشی 100‌ درصد رنگ sRGB را پوشش می‌دهد و در تست دقت رنگی Delta-E امتیاز 0.35‌ را به دست آورده است. (اعداد هرچه به صفر نزدیک‌تر باشند دقت رنگی بالاتری دارند.) عدد به دست آمده این گوشی حتی از Moto G7 هم بهتر است.

همچنین با داشتن نیت نوری 465 این گوشی را می‌توان یک گوشی روشن عنوان کرد. البته این عدد در مقایسه با گوشی‌های استاندارد که عموما 488 است پایینتر بوده ولی به قدر کافی روشن است تا بتوانید آن را در نور آفتاب ببینید.

نمایشگر گوشی سامسونگ گلکسی A20 دارای حالت تاریک یا دارک مود است که گوشی را برای استفاده در تاریکی کالیبره می‌کند.

دوربین گوشی سامسونگ گلکسی A20 چطوره؟

دوربین گلکسی A20 سامسونگ چطوره؟

در پشت این گوشی یک دوربین دوگانه قرار دارد که دوربین اصلی آن 13 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.9 بوده و یک لنز عریض 5 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 هم در این گوشی استفاده شده است.

با دوربین دوم این گوشی می‌توانید تصاویری با عمق زیاد داشته باشید که در مقایسه با Moto G7 Power عملکرد بهتری خواهد داشت.

در تصویر زیر که با دوربین A20 سامسونگ گرفته شده می‌توانید ببینید که نور طبیعی تصویر متعادل گشته و تصویر نهایی رنگ و رخ خوبی خواهد داشت. با بزرگنمایی روی جزئیات برگ‌ها ممکن است شیارهای برگ کمی تار باشد که البته می‌توان انتظار چنین چیزی را از گوشی سامسونگ گلکسی A20 با این قیمت داشت.

دوربین‌های این گوشی در فضای بیرونی عملکرد خوبی دارند. تصاویر گرفته شده با این دوربین در فضای بیرون هم نور متعادلی دارد و هم جزئیات رنگی را به خوبی نشان خواهد داد. در مقایسه با Moto G7 این دوربین در نور روز تصویر بهتری ثبت خواهد کرد شک نکنید!

اگر طرفدار عکس‌های پورتره هستید که در اکثر گوشی‌های پرچمدار وجود دارد، گزینه Live Focus در دوربین A20 قرار گرفته و در اصل سامسونگ آن را از مدل‌های گران قیمت خود به این گوشی انتقال داده است. دوربین به صورت اتوماتیک روی سوژه مورد نظر عکاسی فوکوس می‌کند.

دوربین سلفی این گوشی نیز نیاز عکسبرداری شما را برطرف خواهد ساخت. در این گوشی دوربین 8 مگاپیکسلی به عنوان دوربین سلفی استفاده شده که هم نور واقعی ایجاد خواهد کرد و هم از ایجاد نور اضافی روی صورت افراد جلوگیری می‌کند.

پس اگر قصد خرید گوشی سامسونگ گلکسی A20 را دارید، این قابلیت به تنهایی ارزش امتحان کردن را دارد! همچنین قابلیت عمقی لنز نیز پس زمینه تصویر را تار می‌کند که خود قابلیتی ویژه برای یک گوشی با این رنج قیمتی است.

عملکرد گوشی گلکسی A20 سامسونگ : انتظار زیادی نداشته باشید!

پردازنده Exynos 7904 که گوشی A20‌ را تغذیه می‌کند یک پردازنده میان رده و اقتصادی تولید خود سامسونگ است که در این گوشی دیده می‌شود.

استفاده از پردازنده ارزان‌تر برای پایین نگاه داشتن قیمت گوشی در مقابل A50‌ که پردازنده گران‌تر Exynos 9610 را دارد اهمیت خواهد داشت، هرچند که  عملکرد اصلی گوشی این وسط قربانی خواهد شد.

A20 سامسونگ در تست Geekbench 4 امتیاز 4174‌ را به دست آورده است. این امتیاز در مقایسه با امتیاز 5200 به دست آمده در سامسونگ A50 مقدار ناچیزی است و گوشی سامسونگ گلکسی A20 حرف آنچنانی نمی‌تواند بزند.

البته این گوشی امتیاز تقریبا نزدیکی به Moto G7 Power با پردازنده snapdragon 632 دارد که امتیاز 4814 در Geekbench از آن خود کرده است. در مجموع اگر گیمر هستید و یا اپلیکیشن‌های سنگینی اجرا می‌کنید از فکر خرید این گوشی بیایید بیرون!

«اگر گیمر هستید، و یک گوشی برای امتحان کردن PUBG می‌خواهید و یا می‌خواهید که اپلیکیشن‌های ساخت ویدیو برای اینستاگرام داشته باشید، بهتر است که A20‌ را از فهرست خرید خارج کنید»

تنها راهی که بدون اختلال و لگ بتوانید با این گوشی کار کنید این است که تنها یک اپلیکیشن را اجرا کنید. دقیقا زمانی که بخواهید از اینستاگرام، نقشه گوگل، واتساپ یا هر اپ دیگر به صورت همزمان استفاده کنید A20 شروع به لرزیدن می‌کند و در اجرای اپ‌ها استرس می‌گیرد!

این گوشی به هیچ عنوان برای گیمینگ ساخته نشده، همانطور که گوشی‌های اقتصادی مناسب گیمرها نیستند. برای مثال Asphalt 9: Legends با اختلال زیادی در اجرا رو به رو شد، لگ زیادی داشت، گوشی حسابی داغ شد و Frame Rate آن شدیدا بهم ریخته شد.

اپلیکیشن‌های سنگین تنها چالش گوشی سامسونگ گلکسی A20 نیستند. سنسور اثر انگشت این گوشی شدیدا ضعیف و کند است، در حدی که چندین ثانیه برای ثبت اثر انگشت نیاز دارید!

پس اگر جلسه دارید برای ثبت اثر انگشت اقدام نکنید! به همین منظور افراد عمدتا به استفاده از تشخیص چهره و یا استفاده از الگوهای دستی برای آنلاک کردن علاقه بیشتری نشان می‌دهند.

باتری گوشی سامسونگ گلکسی A20

از باتری و شارژ چه انتظاری داشته باشیم؟

مهندسین سامسونگ از باتری با ظرفیت 4000 میلی‌آمپر برای این گوشی استفاده کردند. در تست باتری که عبارت است از استفاده مداوم از گوشی با اینترنت LTE این گوشی تا 13 ساعت روشن مانده است.

برای مقایسه گوشی‌های دیگر عمدتا حوالی 10 ساعت خاموش می‌شوند. نوکیا 7.1 هم که 100 دلار گران‌تر است بیشتر از 8 ساعت دوام نیاورده است. باتری یکی دیگر از ویژگی‌های بی نظیر گوشی سامسونگ گلکسی A20 است.

البته بد نیست که اشاره‌ای به Moto G7 Power بکنیم که تاجدار این بخش بوده و در نتایج 15 ساعت و 35 دقیقه روشن مانده است. اما چون بزرگ‌تر است و البته باتری آن هم 5000 میلی‌آمپری است کمی بیشتر روشن می‌ماند.

گوشی گلکسی A20 از شارژ 15 وات پشتیبانی می‌کند که این یعنی در زمان بسیار کمی می‌توانید باتری را کاملا شارژ کنید. بعد از نیم ساعت شارژ کردن، این گوشی تا 30 درصد شارژ شد که یعنی کمتر از دو ساعت زمان برای شارژ کامل نیاز دارد.

 

نرم افزار A20 : رابط کاربری One UI دوست داشتنی

دقیقا مثل گوشی‌های دیگر سامسونگ که در سال 2019 به بازار عرضه شدند، گوشی سامسونگ گلکسی A20 هم با نسخه پیشفرض اندروید 9 وارد بازار شد. سامسونگ این نرم افزار را با رابط کاربری One UI روان‌تر کرده است.

این رابط یعنی آیکون‌های بزرگ‌تر و نوشته‌های بزرگ‌تر که برای یک گوشی با این ابعاد نمایشگر می‌تواند ویژگی خوبی عنوان شود.

انتظار می‌رود که این گوشی اندروید Q‌ را در سال آینده دریافت کند (آپدیت بشود.) سامسونگ عموما میان رده‌های خود را کمی دیرتر آپدیت می‌کند پس احتمالا در خواهید یافت که این گوشی پس از سری S سامسونگ و یا سری Note سامسونگ آپدیت خواهد شد.

A20 سامسونگ 32 گیگابایت حافظه داخلی دارد که تنها 15 الی 20 گیگابایت آن برای استفاده شما جهت ذخیره فایل خواهد بود. این کاهش حجم قابل استفاده به دلیل فایل‌های پیش نیاز سیستم است.

البته می‌توانید بخش‌هایی از این فایل‌ها را حذف کنید اما اگر حافظه بیشتری نیاز دارید باید چند مورد را در تنظیمات گوشی غیرفعال کنید.

گوشی سامسونگ گلکسی A20 رو بخریم یا نخریم؟

نهایتا گوشی سامسونگ گلکسی A20 بخریم یا نخریم؟

گوشی سامسونگ گلکسی A20 دقیقا همانند دیگر گوشی‌های اقتصادی بازار با کمبودهایی مواجه است. اگرچه ضعف‌های برجسته‌ای همانند اختلال در عملکرد و یا نمایشگر نه چندان خوب در گوشی خودنمایی می‌کنند، اما باتری قدرتمند و دوربین‌های تقریبا قابل قبولی که دارد بسیار پررنگ هستند.

خش پذیری قاب پشتی گوشی هم به نظر ترسناک می‌رسد که با یک قاب شفاف اصطلاحا این مشکل حله! سامسونگ این گوشی را به صورت آنلاک تولید نکرده و عموما دارای لاک اپراتور هستند، اما نمونه‌های موجود در ایران آنلاک شده‌اند و بدون نگرانی می‌توانید از سیمکارت ایرانی استفاده کنید.

خلاصه بریم بخریم یا نه؟ اگرچه این گوشی در مقایسه با Moto G7 Power‌ شرکت موتورولا کمی ضعیف‌تر است، اما یک رقیب گردن کلفت محسوب می‌شود.

اگر بودجه جیب شما بین 3 میلیون است، گوشی سامسونگ گلکسی A20 را بدون هیچگونه تردیدی بخرید! اما اگر کمی پول بیشتر دارید و نسبت به باتری و دوربین به دنبال عملکرد هستید، بد نیست نگاهی هم به شیائومی ردمی 8 بیندازید.

دسترسی آسان [QR size=”150×150″ link=”no”]https://sepehrtaamol.com/blog/گوشی-سامسونگ-گلکسی-a20/[/QR]

به اشتراک بگذارید

جدیدترین ویدیوها

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
Main Menu x

ضمن تبریک سال نو خدمت مشتریان گرانقدر، به اطلاع می‌رساند شروع روز کاری شرکت سپهر تعامل، روز دوشنبه 6 فروردین 1403 می‌باشد.