گوشی ضد آب سامسونگ

گوشی ضد آب چطور ساخته می شود؟

احتمالا شما هم به کرات واژه گوشی ضد آب یا ساعت ضد آب را شنیده‌اید ولی نمی‌دانید که واقعا چطور یک وسیله را ضد آب می‌کنند.

شاید هم دوست کنجکاوی داشته باشید که گوشی سامسونگ گلکسی s10 plus خود را به داخل استخر پرت می‌کند تا توجه اطرافیان را به خود جلب کند.

یا شاید خود شما به تازگی یک Iphone XS خریدید و می‌خواهید ببینید که آیا واقعا برچسب ضد آبی برازنده این گوشی هست یا خیر؟

هر دلیلی که برای امتحان کردن یک گوشی ضدآب وجود داشته باشد و یا اینکه این گوشی تا چه میزان در برابر مایعات مقاومت می‌کند، بهتر است نخست بدانید که اصلا گوشی‌های ضد آب چطور کار می‌کنند.

در غیر اینصورت، متحمل خسارات هنگفتی در گوشی گران قیمت خود خواهید شد که تحت پوشش گارانتی هم قرار نمی‌گیرد.

اگر گوشی‌های عمدتا ضد آب را نمی‌شناسید، نگاهی به مقاله بهترین گوشی های ضد آب 2020 بیندازید.

گوشی ضد آب من چطور به این درجه از عرفان رسیده است!؟

به هر میزان هم که حواسمان به گوشی ضد آب دردانه‌مان باشد، باز هم این گوشی‌ها راه خود را پیش گرفته و تلاش می‌کنند که خود را در معرض آب استخر یا حتی دستشویی قرار بدهند؟ یا روی خود چایی بریزند!

بیشتر بخوانید: ثبت گوشی در سامانه همتا

به علاوه، اگر در یک روز بارانی به خیابان بروید و یک ماشین روی شما آب بپاشد، زمان زیادی طول نمی‌کشد که قطرات آب راه خود را به داخل گوشی بیابند.

چطور یک گوشی را ضد آب می‌کنند؟ قبل از رسیدن به پاسخ این سوال توجه داشته باشید که گوشی‌های بسیار کمی در بازار 100 درصد ضد آب هستند.

در اصل، اکثر گوشی‌هایی که با عنوان ضد آب می‌شناسیم تنها در برابر آب مقاوم هستند. تولید کنندگان گوشی‌ها را با استفاده از نوعی چسب قوی عایق‌بندی می‌کنند تا در برابر نفوذ آب مقاوم باشد.

علاوه بر این، اطراف پورت‌های مختلف یک گوشی ضد آب از واشرهای پلاستیکی استفاده می‌کنند و دور دکمه‌ها (در صورت وجود) نیز از مواد سلیکونی استفاده می‌شود.

البته از نظر عمومی گوشی‌ها را نمی‌توان به صورت 100% عایق‌بندی کرد، چرا که مشکلاتی با اختلاف فشار درون گوشی و فشار بیرون برای قطعات رخ خواهد داد.

در کنار این، میکروفون‌‌ها و اسپیکرهای گوشی نیز باید فضای آزادی داشته باشند تا بتوانند هوا را به ارتعاش درآورند و صدا تولید شود.

در عوض تولیدکنندگان، اسپیکرها و میکروفون‌ها را با استفاده از موادی که قابل تنفس هستند در برابر آب مقاوم می‌سازند تا آب را برگردانند.

شرکت‌های گوشی‌ساز میزان مقاومت گوشی خود را با قرار دادن یک عدد در مشخصه Ingress Protection یا (IP) مشخص می‌کنند.

برای مثال، 0 نشان دهنده نبود هرگونه مقاومت است، 3 نشان می‌دهد که گوشی ضد آب تولید شده در برابر اسپری آب مقاوم است. 8 نشان دهنده این است که گوشی تا عمق حداکثری 5 متر و مدت زمانی که تولید کننده مشخص کرده (عمدتا کمتر از 1 ساعت) در برابر آب مقاوم است.

کدام گوشی‌ها حتما و مطمئنا ضد آب هستند؟

برای پاسخ به این سوال که «کدام گوشی‌ها ضد آب هستند؟» می‌توان تنها یک برند را نام برد: CAT.

کمپانی CAT در زمینه تولید تجهیزات سنگین فعالیت دارد و شنیدن نام این کمپانی برای گوشی‌های ضدآب خیلی دور از انتظار نیست.

کسانی که عمده فعالیت آن‌ها در خارج از خانه است باید گوشی‌هایی خریداری کنند که در برابر طوفان و باران سنگین مقاومت کند.

برای مثال، CAT S61 دارای IP69K است که یعنی در برابر فشار بسیار بالا و دمای بسیار زیاد مقاوم است. در عین حال، می‌تواند بیشتر از 3 متر برای یک ساعت مقاومت زیر آب داشته باشد.

یا مثلا گوشی ضد آب CAT S48c دارای IP68 است و می‌تواند برای 35 دقیقه زیر یک متر آب مقاومت کند.

گوشی‌های ضدآب دیگری نیز هستند که از این میان می‌توان به گوگل پیکسل 3 و 3 XL، گوشی سامسونگ گلکسی S10 plus، هواوی میت 20 پرو و آیفون XS اشاره کرد.

با گوشی های ضد آب چه کارهایی می‌توان کرد؟

بسیاری از تولید کنندگان گوشی‌های هوشمند خرابی قطعات در اثر برخورد با آب را تحت پوشش گارانتی خود قرار نمی‌دهند، حتی گوشی‌هایی که برچسب ضد آب دارند هم از گارانتی معاف هستند!

به عبارتی می‌توان گفت، گوشی‌ها بر حسب آنچه که IP ریتینگ نامیده می‌شود می‌توانند در مقابل مایعات مقاومت داشته باشند، خواه گوشی ضد آب ما در مقابل واترجت کارواش باشد یا در استخر بیفتد.

در هر صورت حتی‌الامکان سعی کنید که گوشی خود را به صورت داوطلبانه در معرض آب و استخر و .. قرار ندهید، مگر اینکه «پول براتون علف خرس باشه!»

گوشی های ضد آب همیشه ضد آب نیستند

تا به اینجای کار متوجه شدید که گوشی ضد آب چطور ساخته می‌شود و اینکه عمدتا کدام گوشی‌ها ضد آب هستند. اکثر گوشی‌های که در بازار این برچسب را دارند تنها در برابر آب مقاوم هستند.

این گوشی‌ها تنها می‌توانند تا چند دقیق در برابر نفوذ آب مقاومت کنند ولی در مجموع نمی‌توان آن‌ها را برای چند ساعت در آب انداخت.

به اشتراک بگذارید

جدیدترین ویدیوها

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
Main Menu x

ضمن تبریک سال نو خدمت مشتریان گرانقدر، به اطلاع می‌رساند شروع روز کاری شرکت سپهر تعامل، روز دوشنبه 6 فروردین 1403 می‌باشد.