بررسی مشخصات گوشی Xiaomi 12 Lite

بررسی مشخصات گوشی Xiaomi 12 Lite

شیائومی که سرش در دوره‌ای برای تولید طیف دستگاه‌های 12S بسیار شلوغ بود، اعلام کرد در ادامه مدل میان‌رده Xiaomi 12 Lite را که تجربه کلاسیک شیائومی را با قیمتی متوسط نوید می‌دهد به بازار عرضه کرده است. حال می‌خواهیم ببینیم که در یک بخش شدیدا رقابتی، آیا Xiaomi 12 Lite می‌تواند رقابت کند؟ با ما همراه باشید تا در سایت سپهر تعامل به بررسی کامل Xiaomi 12 Lite بپردازیم.

طراحی شیائومی 12 لایت

• شاسی راحت و سبک
• طرح‌های رنگی زیبا
• بدون رتبه IP ضد آب
معمولا پسوند لایت در گوشی‌های هوشمند نشان دهنده یک برگه مشخصات کاهش یافته است، اما در شیائومی 12 لایت به نظر می‌رسد که این مورد با دقت بیشتری روی شاسی اعمال شده است. این دستگاه با وزن بسیار راحت 173 گرمی، دستگاه خوبی برای نگهداری طولانی مدت بوده و به علاوه با اندازه 159*74*7.3 میلی‌متر به خوبی در دست قرار می‌گیرد. همچنین تغییر خوبی نسبت به فریم‌های حجیم و 200 گرمی ایجاد می‌کند که به نظر می‌رسد عادی شده است.
پنل پشتی شیشه‌ای مدرج است، بنابراین وقتی آن را در نور کج می‌کنید، رنگ آن به شکلی بسیار دلپذیر تغییر می‌کند. در گوشه سمت چپ بالای پانل نیز یک ناحیه مستطیلی برجسته وجود دارد که آرایه دوربین سه گانه را در خود جای داده است. شیشه شفاف است، با رنگ آبی/سبز روشن که هوشمند به نظر می‌رسد.
همانند Redmi Note 11 Pro 5G لبه‌ها به جای نوع خمیده‌ای که در شیائومی 11 لایت 5G از سال گذشته ارائه شده بود، مربع هستند. این به چسبندگی می‌افزاید و زیبایی مدرنی به 12 Lite می‌دهد. به این موارد کنترل‌های صدا، اسلات دو سیم کارت و بلندگوهای دوقلوی را اضافه کنید و نتیجه دستگاه جذابی خواهد بود که استفاده از آن واقعا خوب است.

بیشتر بخوانید: جدیدترین گوشی سامسونگ 2022

صفحه نمایش توسط Corning Gorilla Glass 5 محافظت می‌شود، بنابراین باید کمی در برابر سایش مقاومت کند، اما هیچ رتبه IP در 12 Lite لیست نشده است. با این حال آن را دور از آب نگه دارید به خصوص اگر از جعبه سیلیکونی موجود در جعبه استفاده کنید که شیائومی در جعبه قرار داده است.
در کنار این، یک شارژر و کابل سریع 67 واتی نیز برای شارژ باتری 4300 میلی‌آمپر ساعتی از طریق درگاه USB-C گوشی پیدا خواهید کرد.

صفحه نمایش و بلندگوها

• 6.55 اینچ AMOLED Full HD+
• نرخ نوسازی 120 هرتز
• HDR10+ و Dolby Vision
• بلندگوهای استریو
پنل 6.55 اینچی AMOLED Full HD+ در 12 Lite به خوبی متعادل است و رنگ و وضوح مناسبی ارائه می‌دهد. می‌توانید بین نرخ‌های تازه‌سازی 60 یا 120 هرتز یکی را انتخاب کنید که اولی در عمر باتری صرفه‌جویی می‌کند و دومی اسکرول نرمی را ارائه می‌دهد. نه اینکه گزینه 60 هرتز خوب نیست، اما هنگامی که تنظیمات 120 هرتز را روشن کردید، احتمالا می‌خواهید آن را آنجا بگذارید زیرا احساس عالی دارد.
همه این‌ها با پشتیبانی صفحه نمایش از HDR10+، Dolby Vision و همچنین چیزی که شیائومی آن را TrueColor می‌نامد که پالت پنل را تقویت می‌کند، افزایش می‌یابد.
شیائومی 12 لایت روشن‌ترین صفحه‌نمایش بازار را ندارد، با اندازه‌گیری‌های ما حداکثر 450 نیت را نشان می‌دهد، اما این برای کنترل نور خورشید در اکثر موارد زمانی که کاملا روشن است، کافی خواهد بود. داخل خانه یا روزهای ابری‌تر، هیچ مشکلی برای دیدن آنچه روی صفحه نمایش است نخواهید داشت.
استفاده از حسگر اثرانگشت زیر نمایشگر بسیار آسان بود، البته با تنظیم اولیه کمی بیشتر از سنسور فیزیکی در یک دکمه، زیرا تشخیص این که سنسور کدام قسمت از انگشت من را ردیابی کرده است دشوارتر بود. با این حال، این فقط 30 ثانیه به فرآیند اضافه کرد و بعد از آن متوجه شدم که می‌توانم قفل گوشی را با نرخ موفقیت بسیار بالایی در تلاش‌های بار اول باز کنم.
نکته حرفه ای: هنگام ذخیره اثر انگشت خود، دو نسخه جداگانه را برای هر یک از انگشتان/شست‌های که برای باز کردن قفل دستگاه استفاده می‌کنید، ذخیره کنید. این شانس تشخیص فوری توسط سنسور را افزایش می‌دهد.
کسانی که مایل به بازی در شیائومی 12 لایت هستند، از نرخ نمونه برداری لمسی 240 هرتز نیز قدردانی خواهند کرد که به این حرکات سریع در گرمای نبرد کمک می‌کند. یکی از اشکالات جزئی که در این زمینه از دستگاه داشتم این بود که لغو کف دست (موردی که در آن تلفن ضربه‌ها و تند کشیدن از سایر قسمت‌های دست شما را که به طور تصادفی صفحه نمایش را لمس می‌کنند نادیده می‌گیرد) آنقدر که می‌توانست خوب نبود.
در چند مورد ناگهان متوجه شدیم که صفحه به صفحه همه برنامه‌های باز شده تغییر می‌کند، زیرا بدون اینکه متوجه شویم دکمه هوشمند را لمس کرده بودیم. اگرچه می‌توان این مشکل را در نرم‌افزار برطرف کرد، بنابراین امیدواریم که ارتقاء این بخش را در آینده بیشتر بهبود بخشد.
در بخش صوتی، شما بلندگوهایی را در دو انتهای دستگاه خواهید دید که صدای مناسبی تولید می‌کنند. مطمئنا، قلب هیچ علاقه‌مند به صدایی را به دست نخواهد آورد، اما برای پادکست‌ها، کتاب‌های صوتی، تماشای ویدیو یا استفاده از موسیقی سبک، بلندگوها می‌توانند کار شایسته‌ای انجام دهند.
جک هدفون 3.5 میلی‌متری وجود ندارد، بنابراین نمی‌توانید آن را مستقیما به بلندگو وصل کنید، اما قابلیت‌های بلوتوث 5.2 به این معنی است که هدفون‌ها و بلندگوهای بی‌سیم می‌توانند فورا خروجی صدای Xiaomi 12 Lite را بهبود بخشند.

Xiaomi-12-Lite-2

مشخصات و عملکرد شیائومی 12 لایت

• تراشه اسنپدراگون 778G
• 8 گیگابایت رم
• 128 گیگابایت حافظه داخلی
• دو سیم کارته
شاید جای تعجب باشد که شیائومی 12 لایت را با همان پردازنده اسنپدراگون 778G که در نسل قبلی 11 لایت 5G ظاهر شده بود، همراه کرده‌اند. اینکه آیا این به دلیل کمبود پردازنده در سراسر جهان بوده ناشناخته است.
باز کردن برنامه‌ها و حرکت در صفحه نمایش‌ها و منوهای مختلف همه سریع هستند. در هنگام استفاده از دستگاه اصلا تأخیر قابل توجهی وجود ندارد و حتی در دوربین‌ها با دوربین‌های آماده راه‌اندازی سریع می‌شوید: اگر آن «لحظه تعیین‌کننده» جلوی چشمان شما ظاهر شود ضروری است.
شیائومی 12 و شیائومی 12 پرو هر دو دارای پردازنده پرچمدار Qualcomm 8 Gen 1 هستند، بنابراین این یک تفاوت اساسی است. بدون شک 8 گیگابایت رم موجود در این نوع به عملکرد کمک می‌کند. شیائومی همچنین یک ویژگی افزودنی حافظه مجازی ارائه می‌کند که ظاهرا تا 3 گیگابایت حافظه داخلی را به عنوان RAM جایگزین می‌کند. برادران بزرگ‌تر این گوشی تا 12 گیگابایت رم دارند، اگر فکر می‌کنید به قدرت بیشتری نیاز دارید، به خاطر داشته باشید.
فضای ذخیره‌سازی به خودی خود یک استاندارد 128 گیگابایتی UFS 2.2 است، اما اگر فکر می‌کنید این مقدار خیلی کم است، دوباره می‌توانید 256 گیگابایت را انتخاب کنید. در اقدامی که باعث ناراحتی برخی از کاربران خواهد شد، شیائومی تصمیم گرفته است از کارت‌های microSD در 12 Lite پشتیبانی نکند، زیرا اسلات کارت دوگانه فقط می‌تواند سیم‌کارت‌ها را نگه دارد.
این به آن معنی است که شما باید از همان ابتدا پیکربندی را انتخاب کنید که مطابق با نیازهای شما باشد، زیرا بعدا نمی‌توانید آن را تغییر دهید. این ناامید کننده است، به خصوص که 11 Lite 5G یک اسلات هیبریدی ارائه می‌دهد که می‌تواند میزبان دو سیم کارت یا یک سیم کارت و کارت microSD باشد.
از بسیاری جهات، Xiaomi 12 Lite اکثر مشخصات خود را با Xiaomi 11 Lite 5G به اشتراک می‌گذارد. همان پردازنده‌ای که در بالا به آن اشاره کردیم، ذخیره‌سازی و پیکربندی حافظه وجود دارد و لیست از نظر Wi-Fi 6، NFC، بلوتوث 5.2 همچنان ادامه دارد، بدون این که اشاره کنیم نمایشگر بسیار مشابه است، اگرچه 12 Lite تا نرخ رفرش 120 هرتز می‌رود که در آن 11 Lite تا فرکانس 90 هرتز بالا می‌رود.
چند قسمتی که تفاوت آن‌ها از نظر اندازه است، 11 Lite در واقع باریک‌تر و سبک‌تر بوده، سرعت شارژ باتری در 12 Lite سریع‌تر است، به علاوه دوربین ها در مدل جدید ارتقا یافته‌اند. ما تحت تاثیر شیائومی 11 لایت 5G قرار گرفتیم و در زمان نگارش این مقاله قیمت آن کاهش یافته است، بنابراین اگر بیشتر آنچه را که 12 لایت ارائه می‌دهد اما با قیمت ارزان‌تر می‌خواهید، ارزش بررسی کردن را دارد.
همان‌طور که گفته شد، 12 Lite برای استفاده بسیار خوب است و به طور کلی با هر شخص و برنامه‌ای همراهی می‌کند و سر و صدا ایجاد نمی کند. دقیقا همان چیزی است که شما از یک گوشی می‌خواهید.

گوشی شیائومی 12 لایت

دوربین‌های Xiaomi 12 Lite

  • دوربین اصلی 108 مگاپیکسلی f/1.88 با سنسور HM2 سامسونگ
  • 8 مگاپیکسل Ultrawide و 2Mp ماکرو
  • حالت شب
  • دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی

دستگاه‌های میان رده اغلب با دوربین‌های خود زنده می‌شوند یا می‌میرند. در این صورت، شیائومی 12 لایت در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد و احتمالا باید جایگاه آن را به راحتی تا بالا ببرد. ترکیب دوربین سه گانه 108 مگاپیکسل f/1.88 اصلی، 8 مگاپیکسل f/2.2 فوق عریض و 2 مگاپیکسل f/2.4 ماکرو نتایج واقعا چشمگیری را به همراه دارد.

فوکوس سریع است و معمولا موضوع مورد نظر را ردیابی می‌کند. در نور خوب، چند عکس عالی گرفتیم، خواه نماهای کلوزآپ از گل‌ها، گرفتن عکس از سگ در حالت‌های گوناگون، تصاویر منظره یا تصاویر عمومی روزمره را تست کردیم.

جالب‌تر اینکه، عکس‌های شبانه‌ای که موفق به گرفتن آن‌ها شدیم واقعاً ما را به این فکر انداخت که آیا Xiaomi 12 Lite  گران‌تر از آن چیزی است که در ابتدا فکر می‌کردیم. یک حالت شب وجود دارد و کار خوبی برای انتخاب چیزهایی مانند یک قایق آبی تیره در بندرگاه در شب و قابل مشاهده کردن آن است. اما وقتی حالت شب را خاموش کردیم و به دوربین معمولی اجازه دادیم کار خودش را انجام دهد، موفق شدیم چند عکس عالی بگیریم که به آن‌ها افتخار می کردیم.

نورسنجی به خوبی متعادل به نظر می رسد، و تا زمانی که شما یک دیوار یا تکیه‌گاه دارید تا گوشی را هنگام گرفتن تصویر روی آن قرار دهید، تصاویر به خوبی در معرض دید و فوکوس واضح باقی می‌مانند. مقداری نویز در تصاویر وجود دارد که نرم افزار تمام تلاش خود را برای صاف کردن آن انجام می‌دهد. به این معنی که هر عکسی که می‌گیرید برای به اشتراک گذاشتن در رسانه‌های اجتماعی کاملا مناسب است، اما اگر می‌خواهید آن‌ها را برش دهید و احتمالا آن‌ها را چاپ کنید، ممکن است ببینید تصاویر نهایی کمتر تاثیرگذارند.

شیائومی حالت‌های عکاسی مختلفی از جمله ماکرو، پرتره، حرفه‌ای، پانوراما، حرکت آهسته، تایم لپس و موارد دیگر را شامل می‌شود، اما توجه داشته باشید که قبل از استفاده از آن‌ها، باید چندین مورد از آن‌ها را دانلود کنید. بنابراین، ممکن است بخواهید قبل از خروج از خانه و استفاده از هر یک از برنامه‌های خود با آن‌ها در خانه بازی کنید.

فیلم با سرعت 4K/30 فریم در ثانیه بالا می‌رود و پیش فرض آن 1080p/30fps است. می‌توانید با دوربین فیلم‌های خوبی بگیرید، اگرچه صدا کمی تیز به نظر می‌رسد. حرکت از مناطق روشن به تاریک به نظر نمی‌رسد که سنسور را خیلی فازبندی کند، اگرچه در روزهای بسیار روشن تمایل به نوردهی بیش از حد لبه‌های فیلم وجود دارد.

اما باز هم، برای رسانه‌های اجتماعی بسیار خوب است و قرار دادن OIS (تثبیت‌کننده نوری تصویر) روی سنسور اصلی کمک می‌کند تا همه چیز را صاف نگه دارید. یک دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی در جلو دیده می‌شود و باز هم می‌تواند تصاویر مناسبی را ثبت کند. حالت‌ها و فیلترهای داخلی بیشتری پیدا خواهید کرد که می‌توانند پوست شما یا دیگر ترفندهای دیگر را صاف کنند، اما دوربین استاندارد کار خوبی برای ثبت جزئیات سریع و دقیق انجام می‌دهد.

اگرچه این بهترین دوربین برای کسانی نیست که می‌خواهند تصاویر سطح حرفه‌ای داشته باشند، به‌عنوان یک دوربین عکاسی روزمره که به شما امکان می‌دهد آن عکس‌های مهم را بگیرید و آن‌ها را در اینستاگرام یا فیس‌بوک به اشتراک بگذارید، شیائومی 12 لایت یک گزینه عالی است.

xiaomi-12-lite-06

عملکرد باتری و شارژ شیائومی 12 لایت (Xiaomi 12 Lite)

  • باتری 4300 میلی‌آمپری
  • شارژ سریع 67 واتی (همراه با شارژر)
  • شارژ تطبیقی ​​شیائومی

عمر باتری در Xiaomi 12 Lite بسیار مناسب است. استفاده زیاد از تلفن در طول روز – تماشای برخی ویدیوهای یوتیوب، مرور وب زیاد، ایمیل زدن، برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی و حتی تماس‌های تلفنی گاه به گاه – باعث شد حدود 30 درصد در هنگام خواب (که اغلب از نیمه شب گذشته است) ذخیره باطری داشته باشد.

کاهش زمان نمایش به این معنی بود که می‌توانیم به راحتی دو روز را با یک بار شارژ پشت سر بگذاریم. با استفاده از شارژر 67 واتی ارائه شده، 12 Lite در 41 دقیقه از حالت خالی به شارژ کامل رسید که بسیار عالی است. بنابراین، حتی اگر تصمیم دارید هر روز ساعت‌ها به صفحه‌نمایش خیره شوید، می‌توانید کل باتری را در زمان کمتری که صرف ناهار می‌شود، پر کنید.

هیچ پشتیبانی از شارژ بی‌سیم برای این مدل وجود ندارد، بنابراین زمانی که می‌خواهید دوباره آن را شارژ کنید، باید آن را به برق وصل کنید؛ اما همان‌طور که در بالا ذکر کردم، حداقل شارژر را در جعبه قرار دهید. برای طرفداران بنچمارک، قرار دادن Xiaomi 12 Lite در تست باتری PCMark نتیجه 11 ساعت و 3 دقیقه را به همراه داشت. که اگر قابل توجه نباشد کاملا قابل احترام است.

نرم‌افزار و برنامه‌های شیائومی 12 لایت

  • MIUI 13
  • اندروید 12
  • به روزرسانی‌های امنیتی تا جولای 2026

اگر یک نقطه ضعف در 12 Lite وجود داشته باشد، احتمالاً این نرم افزار است. اشتباه نکنید، MIUI 13 یک سیستم کاملاً قابل سرویس است که ویژگی‌های زیادی را ارائه می‌دهد، اما باید کمی به آن عادت کنید. به عنوان مثال، تصاویر پس زمینه و تم‌ها همه از طریق فروشگاه تم می‌آیند. چیزهای رایگان زیادی وجود دارد و شما مواردی را به همراه گوشی دریافت می‌کنید، اما این یک رویکرد کمی متفاوت با برخی از نسخه‌های دیگر اندروید است که ممکن است قبلا استفاده کرده باشید.

Bloatware خیلی بد نیست، زیرا تلفن دارای چند بازی و برنامه رسانه‌های اجتماعی از پیش نصب شده است. شیائومی همچنین شامل برنامه‌های سفارشی خود برای یادداشت‌ها، مرور وب و موارد دیگر است، اما این برنامه‌ها به حداقل می‌رسند و بسیاری از آن‌ها را می‌توان حذف نصب کرد.

ما متوجه شدیم که صفحه نمایش می‌تواند کمی حساس باشد، به خصوص در مورد فشار دادن طولانی آیکون‌ها. هنگام جابجایی برنامه‌ها از یک صفحه به صفحه دیگر، کوچک‌ترین تکان دادن انگشت باعث می‌شود گوشی فکر کند در حال پیمایش بین صفحات هستید و برداشتن برنامه‌ها کمی دشوار می‌شود. یک دست ثابت این مشکل را حل کرد، اما اگر عادت دارید دور و بر خود بچرخید، ممکن است این موضوع تا حدودی آزاردهنده باشد.

اندروید 12 تحت رابط کاربری MIUI 13 اجرا می‌شود و شیائومی اکنون وعده سه به‌روزرسانی نسخه اصلی اندروید به‌علاوه چهار سال به‌روزرسانی امنیتی در طول عمر دستگاه‌هایش را داده است. به طور خلاصه، این به آن معنی است که دستگاه به مدت چهار سال از تاریخ عرضه آن قابل استفاده خواهد بود، اما پس از آن به روزرسانی‌های امنیتی متوقف می‌شود و شما باید گوشی را بازنشسته کنید.

حرف پایانی درباره Xiaomi 12 Lite

شیائومی 12 لایت یک گوشی میان رده بسیار قوی است. ساختار سبک وزن یک تغییر راحت نسبت به جایگزین‌های سنگین‌تر موجود در این قیمت است، به علاوه طراحی لبه‌های مربعی آن هم مدرن بوده و هم نگه داشتن آن را در دست آسان می‌کند.

عملکرد بسیار خوبی دارد، همان‌طور که دوربین‌ها اگر چیزی برای پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی می‌خواهید عالی عمل می‌کنند. این نرم‌افزار ممکن است گاهی اوقات کمی زمخت باشد و نمایشگر بیش از حد حساس، اما این‌ها در مقایسه با سایر مزایای موجود در Xiaomi 12 Lite ، اشکالات کمی است.

مشخصات فنی گوشی Xiaomi 12 Lite

  • 55 اینچ AMOLED FHD+ DotDisplay، با نرخ رفرش 120 هرتز، نمونه برداری لمسی 240 هرتز، پشتیبانی از Dolby Vision و HDR10+، Corning Gorilla Glass 5
  • اسنپدراگون 778G
  • MIUI 13 با اندروید 12
  • رم 6/8 گیگابایت LPDDR4X
  • 128/256 گیگابایت حافظه UFS 2.2
  • دوربین اصلی 108 مگاپیکسل f/1.88 (با سنسور HM2 سامسونگ)
  • دوربین 8 مگاپیکسلی f/2.2 Ultra Wide
  • دوربین ماکرو 2Mp f/2.4
  • دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی f/2.45
  • 5G (دو سیم کارت)
  • وای فای 6
  • NFC
  • بلوتوث 5.2
  • باتری 4300 میلی آمپر ساعتی با توربو شارژ سیمی 67 واتی
  • بلندگوهای دوگانه با پشتیبانی از Dolby Atmos
  • پورت شارژ USB-C
  • 159 × 74 × 7.3 میلی متر
  • 173 گرم

در صورت خرید گوشی شیائومی 12 لایت، آنرا با گارانتی گوشی شیائومی در سپهر تعامل سرویس تهیه کنید.

به اشتراک بگذارید

جدیدترین ویدیوها

جدیدترین مطالب

6 کامنت در “بررسی مشخصات گوشی Xiaomi 12 Lite

  1. سارا مختاری

    دنبال راهنمای خرید این گوشی بودم. واقعا مطلب خیلی خوبی بود

    1. ms poormand

      ممنون از نظر ارزنده تون خانم مختاری عزیز

  2. پری محمدزاده

    گوشی شیائومی واقعا برند خوب و ارزونیه برای خرید گوشی. قصد خریدشو دارم. ممنون از راهنمای خیلی خوبتون

    1. ms poormand

      سلام خانم محمد زاده، ممنون از نظرتون، میتونید به یکی از نمایندگی های خدمات سپهر تعامل مراجعه کنید.

      1. سعید

        سلام ،قیمت گوشی چند هست

        1. کارشناس سپهر تعامل

          با سلام و وقت بخیر، لطفا با شماره 02188300000 تماس بگیرید. با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
Main Menu x

ضمن تبریک سال نو خدمت مشتریان گرانقدر، به اطلاع می‌رساند شروع روز کاری شرکت سپهر تعامل، روز دوشنبه 6 فروردین 1403 می‌باشد.