بررسی گوشی سامسونگ گلکسی a51

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی a51 ؛ نمایشگری خوب با عملکردی ضعیف

در این مقاله، به بررسی گوشی سامسونگ گلکسی a51 ، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین گوشی های میان رده 2020 سامسونگ خواهیم پرداخت. این نخستین باری است که گوشی های سری a سامسونگ در آمریکا و همه کشورهای دیگر از جمله در ایران حضور دارند و برای افرادی تولید شده‌اند که می‌خواهند یک گوشی خوب از این کمپانی داشته باشند و در عین حال، یک هزار دلار هم نپردازند. اما آیا با وجود این همه رقیب در بازار گوشی‌های میان رده، این گوشی ارزش خریدن را دارد؟ در این مقاله سپهر تعامل با ما همراه باشید.

رقبای گوشی a51 سامسونگ کدام‌ها هستند؟

گوشی a51 سامسونگ با قیمت 399 دلار رقیبان بسیاری دارد. کمپانی اپل با تولید گوشی آیفون se برای سال 2020 به عنوان یکی از قدرتمندترین رقیبان این گوشی شناخته می‌شود که سریع‌ترین پردازنده را در دنیا دارد و در مقاله بررسی گوشی سامسونگ گلکسی a51 باید حتما به آن توجه شود.

گوگل پیکسل 3a که قیمتی در حدود 350 دلار دارد، یکسال از تولیدش گذشته و اکنون تخفیف بسیار خوبی هم خورده که گوشی بسیار قدرتمندی هم برای خرید است. همچنین گوشی‌های بسیار خوبی در هر برند از جمله Redmi، Realme، Motorola، Nokia و چندین برند دیگر دیده می‌شود. Pixel 4a هم در این میان قرار دارد که خریداران بسیاری را به سمت خود فرا می‌خواند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی a51

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی a51 – کیفیت ساخت

در این قسمت از مقاله نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی a51 به کیفیت ساخت آن می‌پردازیم. این گوشی از متریالی به نام Glastic ساخته شده که نسبت به پلاستیک معمولی کیفیت به مراتب بهتری را ارائه می‌دهد. اما قاعدتا همانند گوشی سامسونگ گلکسی s20 plus ظاهر و کیفیتی پریمیموم ندارد. مهم‌ترین نکته‌ای که در مقاله بررسی گوشی سامسونگ گلکسی a51 باید به آن اشاره شود این است که این گوشی به هیچ عنوان همانند گوشی‌های پلاستیکی دیگر، برای مثال Moto G Stylus کیفیت پایین ندارد.

در مجموع این گوشی بسیار روان و نرم است و با وزن 158 گرم سبک وزن عنوان می‌شود. برای مقایسه، گوشی وان پلاس 8 پرو 199 گرم وزن دارد. شاسی دستگاه از آلومینیوم ساخته شده و کیفیت بسیار بالایی هم دارد. در سمت راست گوشی دکمه پاور و راکرهای صدا قرار دارند . در انتهای گوشی نیز درگاه USB-C، اسپیکرهای صدا و جک هدفون قرار گرفته‌اند. سمت چپ گوشی محل قرارگیری سیمکارت و کارت حافظه 512 گیگابایتی است.

رنگ و طراحی پشتی گوشی نیز بسیار خوب است. قاعدتا تفاوت بسیاری با گوشی‌های دیگر دارد و رنگ‌های قابل ستایش‌تری در آن دیده می‌شود. مدلی که برای بررسی گوشی سامسونگ گلکسی a51 انتخاب شده نوع Prism Crush Black است. اسپیکرهای صدا بلند هستند اما خبری از باس نیست. مستقیما از این اسپیکرها نمی‌توان برای گوش دادن به موزیک استفاده کرد، هرچند که جک هدفون نکته شدیدا مثبتی در این میان است.

مشخصات گوشی a51 سامسونگ

مشخصات گوشی a51 سامسونگ –  کیفیت نمایشگر چطور است؟

به عنوان یک گوشی با قیمتی کمتر از 400 دلار، این گوشی نمایشگر بسیار خوبی دارد که خود به تنهایی بهترین مشخصات گوشی a51 سامسونگ است. در این گوشی میان رده به جای استفاده از LCD از OLED استفاده شده است و شمارش پیکسل‌ها نیز در آن بسیار زیاد است. کیفیت پخش این گوشی 1080p است، هرچند که بسیاری از گوشی‌های دیگر نیز با همین کیفیت پخش در بازار وارد شده‌اند. رنگ‌های نمایشگر این گوشی نیز بسیار روشن هستند و این دقیقا همان مشخصه‌ای است که در گوشی‌های سامسونگ دیده می‌شود.

یکی دیگر از نکات منفی که باید در بررسی گوشی سامسونگ گلکسی a51 به آن پرداخت، موقعیت قرارگیری دوربین سلفی است. در حالی که بسیاری از افراد از این نوع دوربین‌های سلفی راضی هستند، سامسونگ از یک حلقه نقره‌ای برای دور دوربین سلفی استفاده کرده که نسبت به حالت بدون حلقه آن را نمایان‌تر می‌کند. این مطلب به این دلیل گفته شد تا دریابید که این دوربین حتی در حالتی که نمایشگر خاموش باشد هم دیده می‌شود.

”گوشی سامسونگ گلکسی a51 نمایشگر فوق‌العاده‌ای دارد که در گوشی‌های ارزان قیمت کمتر دیده می‌شود.“

در این گوشی از یک سنسور اپتیکال تشخیص اثر انگشت در زیر نمایشگر استفاده شده (in-display fingerprint) است. متاسفانه این سنسور کند است و دقت بالایی هم ندارد. با هر بار استفاده تا دو ثانیه برای خواندن اثر انگشت زمان نیاز است. علاوه بر این، دقت این سنسور هم 50 درصد است که هنگام استفاده تجربه بسیار ناخوشایندی برای کاربر می‌سازد. در بررسی گوشی سامسونگ گلکسی a51 به شخصه دریافتم که بهتر است برای سریع‌تر آنلاک شدن گوشی از پین دستی یا تشخیص چهره دو بعدی استفاده کنم.

عملکرد گیمینگ گلکسی a51

عملکرد گیمینگ گلکسی a51 و عملکرد کلی دستگاه چطور است؟

با در نظر گرفتن رم 4 گیگابایتی و همچنین پردازنده میان رده Exynos انتظار زیادی از عملکرد گیمینگ گلکسی a51 نمی‌رود. با کمی استفاده از این دستگاه و انجام تست Benchmark می‌توانید عملکرد دستگاه را دریابید. این بهترین گوشی های سامسونگ سال 2022 تا حدودی کند است. زمانی که یک اپلیکیشن نیمه سنگین، مانند یک اپ ادیت فیلم را اجرا می‌کنید و یا به حالت Multitasking می‌روید، می‌توانید مشکلاتی در اجرا و بارگزاری و عملکرد ببینید.

همچنین زمانی که با UI یا همان رابط کاربری مخصوص سامسونگ کار می‌کنید هم می‌توانید دریابید که اختلالاتی دیده می‌شود. در بررسی گوشی سامسونگ گلکسی a51 دریافتیم که این گوشی حتی در حالتی که هیچ اپلیکیشن فعالی وجود ندارد، 1.9 گیگابایت از مجموع 4 گیگابایت رم دستگاه را اشغال می‌کند که نشانه بسیار بدی است. در بعضی از تست‌ها این نظریه اثبات شده که گوشی‌های فعلی نیاز به حداقل 6 گیگابایت رم دارند تا عملکرد روانی داشته باشند، و در a51 سامسونگ نیز چنین الزامی دیده می‌شود.

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی a51 : از باتری چه انتظاری داشته باشیم؟

در این گوشی از باتری 4000 میلی‌آمپری استفاده شده است که با در نظر گرفتن یک پردازنده کم مصرف و همچنین RAM نصفه و نیمه، انتظار می‌رود که طول عمر باتری بسیار بالا باشد. در عمل بد نیست، اما عالی هم نیست. این گوشی 29 ساعت در یک و نیم روز روشن ماند. این عدد در مقایسه با گوشی‌های دیگر همانند LG V60 آنقدر بالا نیست اما همین که این گوشی تا یک روز کامل روشن می‌ماند جای بسی امیدواری دارد. در بخش عملی بررسی گوشی سامسونگ گلکسی a51 ، گوشی را به صورت کامل روشن نگاه داشتیم که در این حالت 4 ساعت و نیم دوام آورده است.

این گوشی از شارژ سریع 15 وات پشتیبانی می‌کند که البته سرعت زیاد بالایی محسوب نمی‌شود. به ویژه با در نظرداشت اینکه گوشی گوگل پیکسل در سال 2016 از شارژ 18 وات پشتیبانی می‌کرد که البته برای سال 2020 مناسب نیست. پرچمدار جدید سامسونگ از شارژ 25 وات بهره می‌برد، به همین دلیل انتظار می‌رفت که حداقل شارژ 18‌ وات در Samsung Galaxy a51 دیده می‌شد.

دوربین های گوشی a51 سامسونگ

دوربین های گوشی a51 سامسونگ چطور هستند؟

با این قیمت پائین، دوربین های گوشی a51 سامسونگ فوق‌العاده خوب هستند و این بزرگ‌ترین حسن خرید این گوشی است. دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی است که تصاویری با حجم 12 مگاپیکسل ثبت می‌کند. همچنین در این دوربین از لنزهای واید و ماکرو و سنسور عمق استفاده شده است. دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی هم یکی دیگر از نقاط اتکا در بررسی گوشی سامسونگ گلکسی a51 محسوب می‌شود.

رنج پویای خوبی نیز در این گوشی قرار دارد، هرچند که کمی تصاویر overexposed به نظر می‌رسند. احتمالا این کار برای جلوگیری از نفوذ بیش از حد هایلایت در تصاویر انجام شده است. چرا که بعضی از دوربین‌ها رنج سایه تصویر را بیش از حد نمودار می‌کنند و همین امر سبب می‌شود که در سایه‌های مصنوعی نوعی رنگ خاکستری دیده شود.

در تصاویر گرفته شده با گوشی a51 سامسونگ می‌توان رنگ خوبی دید، اما این گوشی بعضی از رنگ‌ها همانند آبی و سبز را بیش از حد روشن می‌کند. به همین دلیل هم عناصری همانند آسمان و گیاهان بیش از حد پررنگ خواهند بود، اما در بررسی گوشی سامسونگ گلکسی a51 دریافتیم که بعضی از تصاویر کمی حالت کارتونی به خود گرفته‌اند.

سنسور عمق در این گوشی عملکرد خوبی دارد و به ویژه دوربین های گوشی a51 سامسونگ را حرفه‌ای‌تر می‌کنند و خوشبختانه تنها مختص به حیوانات و افراد هم نیست. در حالی که افکت بوکه کمی تصاویر را طبیعی‌تر می‌‌کند، تشخیص عناصر و اشیا هم تا حدود زیادی دقیق عمل می‌کند.

در نهایت؛ گلکسی a51 سامسونگ را بخریم یا نخریم؟

اگرچه قیمت رسمی این گوشی 399 دلار است (حداقل تا زمانی که این مقاله نوشته شده) اما احتمالا با قیمت پائین‌تر هم می‌توان آن را تهیه کرد. حتی در سایت آمازون می‌توان این گوشی را با قیمت 274 دلار خریداری کرد که با در نظرداشت امکانات قطعا می‌توان به این سوال که آیا گلکسی a51 سامسونگ را بخریم یا نخریم پاسخ داد، اما نظر ما برای خرید بیشتر به منفی است تا مثبت.

در بررسی گوشی سامسونگ گلکسی a51 به این نتیجه رسیدیم که با خرید این گوشی یک نمایشگر بسیار خوب خواهید داشت. در عین حال صاحب یک گوشی با کیفیت ساخت خوب می‌شوید که دوربین‌های قابل قبولی دارد و خبر خوب آن هم حضور جک هدفون در گوشی است. قیمت این گوشی در حوزه میان رده‌ها به نحوی است که رقبای بسیار گردن کلفتی در کنار آن قرار دارند. برای مثال آیفون se جدیدترین پردازنده اپل را در خود دارد که کیفیت ساحت و طراحی آن نیز فوق‌العاده بالاست. همچنین با وجود گوگل پیکسل 4a و 3a به نظر می‌رسد که این گوشی گزینه مناسبی برای خرید نباشد. چنانچه صاحب یک a51 هستید، نظر خود را درباره آن برای ما بنویسید.

به اشتراک بگذارید

جدیدترین ویدیوها

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
Main Menu x

ضمن تبریک سال نو خدمت مشتریان گرانقدر، به اطلاع می‌رساند شروع روز کاری شرکت سپهر تعامل، روز دوشنبه 6 فروردین 1403 می‌باشد.