شیائومی 12S Ultra سپهر تعامل

دوربین شیائومی 12S Ultra: چالشی جدی برای گوشی‌های آیفون و گلکسی

همانطور که قبل از عرضه گوشی شیائومی 12S Ultra هم قابل پیش‌بینی بود، شیائومی، همکاری بسیار نزدیکی با شرکت لایکا داشته است. شیائومی با شرکت سونی در ساخت حسگر 1 اینچی IMX 989 که در شیائومی 12 S Ultra استفاده شده است، همکاری نزدیکی داشته (یک سرمایه گذاری 15 میلیون دلاری مشترک) و همچنین با شرکت آلمانی تولید دوربین و لنز لایکا نیز به طور خاص همکاری کرده است.

برخلاف همکاری قبلی شرکت لایکا با هواوی و سایر شرکت های تلفن همراه، این بار، تجربه و تخصص لایکا در گوشی شیائومی 12S Ultra (و 12s و 12S Pro) قابل مشاهده است.

برخلاف همکاری قبلی شرکت لایکا با هواوی و سایر شرکت های تلفن همراه، این بار، تجربه و تخصص لایکا در گوشی شیائومی 12S Ultra (و 12s و 12S Pro) قابل مشاهده است.

شراکت شیائومی – لایکا – سونی، یک همکاری استثنایی میان شرکت های تولید دوربین و تلفن همراه است که 15 سال منتظر آن بودیم.

متأسفانه هم‌اکنون، شیائومی 12S Ultra  فقط در چین عرضه می‌شود، با این حال، نمونه‌های اولیه عکس‌های دوربین آن در توییتر و یوتیوب وجود دارند و می توانیم کیفیت آن ها را مشاهده کنیم.

در اینجا نمونه‌هایی از کیفیت دوربین که شیائومی 12S Ultra  را در کنار گوشی هایی مانند گلکسی S21 Ultra و آیفون 13 پرو مکس آورده ایم. خبر خوب این است که نمونه‌های عکس‌برداری شده برای دادن یک تصور کلی از آنچه شیائومی به دنبال آن است کافی هستند.

 

نمونه عکس های شیائومی 12S Ultra در مقابل گلکسی S22 Ultra و آیفون 13 Pro Max

نمونه عکس های شیائومی 12S Ultra

نمونه عکس های شیائومی 12S Ultra
سمت چپ، عکس دوربین شیائومی 12S Ultra، وسط عکس دوربین گلکسی S22 Ultra و سمت راست عکس دوربین آیفون 13 Pro Max

 

همانطور که از تصاویر می توان فهمید، در مقایسه با گوشی هایی مانند گلکسی S22 Ultra و آیفون 13 پرو مکس، عکس های شیائومی 12S Ultra بیشتر شبیه دوربین واقعی هستند و این ها همه به لطف Sony IMX 989 1 اینچی و سبک تصویر الهام گرفته از لایکا است.

عکس‌های شیائومی 12S Ultra واضح، جذاب و دراماتیک هستند. البته به این نکته توجه داشته باشید که ما تایید نمی کنیم که این تصاویر واقعی باشند، اما هنوز هم بسیار معتبر به نظر می رسند، گویی از یک دوربین حرفه ای بیرون آمده اند. وقتی صحبت از عکس‌های از نزدیک (کلوزآپ) به میان می‌آید، به لطف سنسور بزرگ 1 اینچی و دیافراگم عریض f/1.9 و بوکه است که چنین کیفیتی ایجاد می شود.

اما یک گوشی همیشه یک گوشی است، و می‌توان گفت که شیائومی و لایکا تصمیم گرفته اند برخی از ترفندهای «پردازش تصویر گوشی هوشمند» را حفظ کنند تا از هر دو دنیای عکاسی و تلفن همراه بهترین استفاده را ببرند. برای مثال، شیائومی 12S Ultra همچنان محدوده دینامیکی فوق‌العاده بالایی را ارائه می‌کند (اغلب بهتر از گوشی‌های سامسونگ و اپل)، و ناگفته نماند که HDR تهاجمی یکی از ویژگی‌های «عکاسی محاسباتی» است.

بیشتر بخوانید: بهترین گوشی های شیائومی 2022

با این حال، تفاوت بزرگ در اینجا این است که سبک تصویر Authentic لایکا به سایه‌ها اجازه می‌دهد تا در حد نیاز تاریک باشند (یا حتی تیره‌تر)، در حالی که همچنان به HDR چشمگیر شیائومی اجازه می‌دهد تا نقاط برجسته را بدون زیاده‌روی متعادل کند، و نتیجه ی آن، سینمایی شدن تصویر است.

علاوه براین، عکس‌های گرفته شده با حالت Authentic  لایکا در شیائومی 12S Ultra، فوق‌العاده دقیق هستند، اما مانند تصاویری گرفته شده توسط پرچمداران سامسونگ و اپل که به شدت به وضوح مصنوعی متکی هستند، بیش از حد واضح نیستند.

همچنین به نظر می رسد که به لطف سنسور عظیم 1 اینچی، کنترل نویز در شیائومی 12S Ultra استثنایی باشد، و به نظر می رسد که گلکسی S22 Ultra سامسونگ را به خصوص در صحنه های نور کم بسیار پشت سر گذاشته است. (آیفون 13 پرو در این  شرایط خوب عمل می کند).

 

شیائومی 12S Ultra به ندرت در نور کم نیاز به استفاده از حالت شب دارد

چیزی که از مقایسه نمونه‌ها و عکس‌های هنری مشاهده خواهید کرد این است که شیائومی 12S Ultra، در شب به ندرت نیاز به استفاده از حالت شب دارد.

همانطور که می دانید، حالت شب مدرن در سال 2018 توسط هواوی برای پرچمدار Huawei P20″ Pro” ایجاد شد که بدون نیاز به استفاده از سه پایه عکس هایی با نوردهی طولانی می گرفت. حالت شب در P20 Pro توانست عکاسی با گوشی های هوشمند را برای همیشه تغییر دهد.

با این حال، به نظر نمی رسد که سنسور 1 اینچی شیائومی 12S Ultra به آن نیاز داشته باشد. پرچم‌دار شیائومی قادر است تا فوراً و بی معطلی عکس بگیرد، در حالی که تلفن‌هایی مانند گلکسی اس 22 اولترا و آیفون 13 پرو مکس ممکن است به یک حالت شب 2 تا 3 ثانیه‌ای برای گرفتن همان عکس در نور کم نیاز داشته باشند.

همچنین، به دلیل این واقعیت که سنسور بزرگ نور زیادی را وارد لنز می‌کند، گاهی اوقات تصاویری که در نور کم گرفته می شوند، بیش از حد روشن به نظر می رسند (با جزئیات سایه ارتقا یافته)، که همیشه خوب به نظر نمی‌رسند. خوشبختانه، اینجاست که حالت شب می‌تواند به کار بیاید و عکس بسیار بهتری را با رنگ‌های مشکی عمیق‌تر ارائه دهد درست مانند آیفون 13 پرو.

در مجموع، می توان بر این باور بود که شیائومی 12S Ultra فقط یک گوشی با دوربین عالی نیست، بلکه یک گوشی با دوربین لایکا عالی است. اگر این گوشی را می خرید، باید بدانید که رویکرد شرکت لایکا برای عکاسی، خوش سلیقه‌ است.

 

حالت‌های لایکا Authentic و لایکا Vibrant شیائومی 12S Ultra: راهی برای راضی نگه داشتن همه

توجه به این نکته مهم است که در حالی که ائتلاف آلمان، چین و ژاپن یک تلفن همراه دوربین تولید کرده اند، اما شیائومی و لایکا درک خود از عکاسی را به کاربران تحمیل نکرده‌اند.

در شیائومی 12S Ultra، دو حالت عکاسی دارید. اولین مورد لایکا Authentic است، و اگر صحنه شما تاریک‌تر باشد، ممکن است آن را سینمایی توصیف کنید. یا آن را دوست خواهید داشت و یا شاید آن را کمی بیش از حد بدانید.

 

ویژگی های حالت عکاسی لایکا Authentic عبارتند از:

  • سایه‌های تیره‌تر (با کمی رنگ‌بندی در اطراف لبه‌ها)
  • سطح استثنایی از جزئیات، بدون وجود اثری از شفافیت مصنوعی بیش از حد
  • هایلایت ها و سایه های متعادل، که منجر به تصاویری با دامنه دینامیکی بسیار بالا می شوند که فاقد سایه های بسیار روشن و هایلایت های بیش از حد مسطح هستند (که از ویژگی های عکاسی با تلفن های هوشمند مدرن است).
  • رنگ های روشن و جذاب، مخصوصاً وقتی صحبت از سبز، زرد و قرمز باشد

 

سپس حالت عکاسی لایکا Vibrant را داریم. همانطور که از نام آن پیداست، عکس هایی که با حالت لایکا Vibrant گرفته می شوند، جذاب تر به نظر می رسند. در مقایسه با حالت لایکا Authentic، عکاسی با لایکا Vibrant نتایج زیر را به همراه خواهد داشت:

  • عکس‌های روشن‌تر در طول روز، با سایه‌های بلندتر و هایلایت‌های کمی صاف‌تر
  • شفافیت مصنوعی بیش از حد، مانند گلکسی اس 22 یا آیفون 13 است، اما احتمالاً نه آنقدر شدید.
  • عکس های شب روشن تر که اغلب نیازی به استفاده از حالت شب ندارند

حالت لایکا Authentic توسط علاقه مندان به عکاسی با گوشی های هوشمند استفاده خواهد شد، در حالی که لایکا Vibrant ممکن است توسط کسانی که عکس های روشن تر با وضوح بیشتر را ترجیح می دهند استفاده شود.

به عبارت دیگر، لایکا Authentic چیزی است که وقتی دوربین قدرتمند Sony IMX 989 را با سبک شرکت لایکا ترکیب می کنید، به دست می آورید، در حالی که لایکا Vibrant یک فیلتر دوربین گوشی هوشمند را روی آن قرار می دهد تا آن را برای شبکه های اجتماعی آماده تر کند. و بسیار شبیه به پردازش تصویر گوشی هایی مانند Galaxy S22 و iPhone 13 است.

 

دوربین شیائومی 12S Ultra سپهر تعامل

 

شیائومی 12S Ultra، نشان می‌دهد که مشکلات دوربینی آیفون و اندروید با “عکاسی محاسباتی” پایان می یابد

به نظر می رسد کار شیائومی 12S Ultra، دقیقاً بر حل مشکلات فنی عدم تعادل «عکاسی محاسباتی در مقابل دوربین Authentic » متمرکز شده است، مشکلی که سال هاست دوربین های گوشی های هوشمند مدرن را درگیر خود کرده است. این گوشی به معنای واقعی کلمه اولین گوشی در بازار است که یک سنسور 1 اینچی را با پردازش تصویر مدرن تلفن هوشمند (و سبک دوربین های لایکا) ترکیب می کند.

همانطور که در ابتدا اشاره شد، تا زمانی که 12S Ultra را به شکل واقعی آزمایش نکنیم، نمی توانیم نتیجه گیری نهایی بر اساس نمونه هایی که در اینجا دیده ایم، مردد هستم. با این حال، چیزی که به طور قطع می توان گفت این است که شیائومی نزدیک به یک سال تمام فقط روی دوربین 12S Ultra کار کرده است و به همین دلیل عرضه پرچمدار بزرگ با تاخیر مواجه شد.

لایکا یک شرکت آلمانی است و آلمانی ها سختگیر و مطالبه گر هستند. با نگاه به فیلمی که نشان می‌دهد تیم‌های شیائومی و لایکا برای کار روی دوربین 12S Ultra دور هم جمع می‌شوند، می توان متوجه این موضوع شد که چه وسواسی به خرج داده شده است.

از سوی دیگر، شیائومی یک سازنده گوشی است و عکاسی محاسباتی بخش بزرگی از رویکرد این شرکت برای نحوه ساخت دوربین گوشی بوده است.

به نظر می‌رسد دو رویکرد متفاوت برای تصویربرداری فرصتی را برای یافتن بهترین تعادل بین سبک تصویر Authentic لایکا و پردازش دلپذیر شیائومی فراهم کرده‌اند، و به نظر می‌رسد چینی‌ها و آلمانی‌ها با دادن حق انتخاب به کاربران آن را فهمیده اند.

 

آیا دوربین شیائومی 12S Ultra پایان بازی است؟

از نمونه‌های زیادی که دیده‌ایم، 12S Ultra ویدیوهای روشن‌تر و دقیق‌تری نسبت به آیفون 13 ارائه می‌کند، اما هنوز در مورد HDR (مخصوصاً در ویدیو) از آیفون عقب‌تر است.

همچنین، وقتی صحبت از زوم کردن به میان می‌آید، علی‌رغم داشتن لنز پریسکوپ 5x که با گلکسی S22 Ultra تا زوم 10x برابری می کند، زمانی که به عکس‌های 15-50x  حالت Creep می رسیم، شروع به عقب‌ افتادن می‌کند.

بنابراین، در شرایط فعلی، شیائومی 12S Ultra را «تغییرگر بازی» نمی‌نامیم. با این حال، قوانین بازی دوربین گوشی های هوشمند را تغییر می دهد. اکنون که شیائومی و سونی IMX 989  یک اینچی را توسعه داده‌اند، این به دیگر سازندگان بستگی دارد که از آن استفاده کنند یا آن را نادیده بگیرند. و به طور قطع، نادیده گرفتن آن دشوار خواهد بود.

به اشتراک بگذارید

جدیدترین ویدیوها

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
Main Menu x

ضمن تبریک سال نو خدمت مشتریان گرانقدر، به اطلاع می‌رساند شروع روز کاری شرکت سپهر تعامل، روز دوشنبه 6 فروردین 1403 می‌باشد.