قابلیت های جدید اندروید 10 سپهر تعامل

قابلیت های جدید اندروید 10 که باید حتما به استفاده از آن‌ها فکر کنید

نسخه 10 اندروید در اوایل ماه سپتامبر وارد بازار شد و نخستین بار بر روی گوشی‌های پیکسل گوگل مشاهده شد و راه خود را به گوشی‌های دیگر نیز باز کرد. قابلیت های جدید اندروید 10 به یکی از ترندهای روزمره کاربران گوشی‌های اندرویدی و هوشمند تبدیل شد. خط تولید فعلی سامسونگ و همچنین گوشی‌های پرچمدار این کمپانی از جمله سامسونگ گلکسی s10 plus و سامسونگ گلکسی نوت 10 نیز از این قابلیت بهره می‌برند. اندروید 10 سامسونگ بر روی گوشی‌های سری S20 و تاشوی Z Flip‌ به صورت کارخانه‌ای نصب شده‌اند.

اگر گوشی هوشمندی که به تازگی خریداری کرده‌اید از اندروید 10 استفاده می‌کند و یا گوشی فعلی شما به این نسخه از سیستم عامل گوگل ارتقا پیدا می‌کند، باید حتما از قابلیت های اندروید 10 استفاده کنید.

قابلیت های جدید اندروید 10 برای گوشی های پرچمدار را بشناسید

احتمالا شما هم از جمله افرادی هستید که باید دائم گوشی خود را آپدیت نگاه دارید. قابلیت های جدید اندروید 10 ارزش به‌روز نگاه داشتن را دارند. علاوه بر اینکه در این نسخه از سیستم عامل عملکردهای گوشی به شدت افزایش یافته و سیستم‌های ایمنی نیز در وضعیت بهتری قرار گرفته‌اند، ویژگی‌هایی نیز به اندروید اضافه یا تقویت شده است که در زیر بررسی می‌کنیم.

قابلیت های جدید اندروید 10- ژست های حرکتی

ژست‌های حرکتی راهبری- Gesture Navigation

با استفاده از این ویژگی اندروید 10، اکنون می‌توانید به راحتی همانند آیفون تنها با استفاده از ضربات و کشیدن انگشت روی صفحه به عقب بازگردید و یا به صفحه خانه هدایت شوید. این کار به جای دکمه‌های قدیمی موجود در نرم‌افزار اندروید انجام پذیرفته است.

بیشتر بخوانید: ویژگی های اندروید 13

گوگل از زمان‌های بسیار قبل به این ویژگی علاقه داشته است و اکنون در اندروید 10 توانسته این موضوع را عملی بسازد. فعال کردن این ویژگی به عنوان یکی از پرطرفدارترین قابلیت های جدید اندروید 10 بسته به کمپانی سازنده گوشی ممکن است متفاوت باشد، اما مجموعا با جستجوی عبارت Gesture Navigation‌  در بخش جستجوی تنظیمات خود می‌توانید آن را فعال کنید. اگر گوشی شما گوگل پیکسل 4 است، از مسیر زیر استفاده کنید:

Settings> System> Gestures> System Navigation

و سپس گزینه Gesture Navigation را انتخاب کنید.

کدهای QR و وای فای- Wi-Fi & QR Codes

اندروید 10‌ به شما این قابلیت را می‌دهد که برای شبکه وای فای خود یک QR Code درست کنید و یا با استفاده از QR Code به یک شبکه وای فای متصل شوید. برای استفاده از این ویژگی اندروید 10 به تنظیمات WI-FI گوشی خود رفته و شبکه خانگی خود را انتخاب کنید. در ادامه روی گزینه Share و باکس کوچک QR Code کلیک کنید. این مورد را می‌توان یکی از مدرن‌ترین قابلیت های جدید اندروید 10 عنوان کرد.

قابلیت های جدید اندروید 10 که باید حتما تست کنید

بازگرداندن اپلیکیشن پس از پاک کردن- Undo App Removal

آیا تا به حال برای شما هم پیش آمده که یک اپلیکیشن را به صورت تصادفی از صفحه نمایشگر خود حذف کنید؟ و البته فراموش کرده باشید که در این قسمت کدام اپلیکیشن قرار داشت؟ این ویژگی اندروید 10 بسیار موثر است. در این نسخه از اندروید، پس از اینکه یک اپلیکیشن را پاک کردید چند ثانیه‌ای زمان دارید تا این روند را بازگردانید. دکمه بازگشتن یا Undo را می‌توانید در انتهای صفحه نمایشگر بیابید. روی آن کلیک کنید و بوم!

مرتبط: ارزان ترین گوشی های سامسونگ در سال 2020 با اندروید 10‌ارائه می‌شوند

کنترل مکان- Location Control

در نسخه 10 اندروید دست بازی برای تعیین میزان دسترسی یک اپلیکیشن به اطلاعات لوکیشن خود دارید. این مورد را می‌توان جزو بهترین قابلیت های جدید اندروید 10 عنوان کرد، به ویژه که از این مورد سوء استفاده‌های بسیاری می‌شد. پیش از نسخه 10 اندروید، زمانی که به یک اپلیکیشن اجازه دسترسی به لوکیشین را می‌دادید، اپلیکیشن اجازه دسترسی دائمی پیدا می‌کرد و به صورت مداوم شما را ردیابی می‌کرد.

در این نسخه اندروید می‌توانید تنها زمانی به یک اپلیکیشن اجازه دسترسی به لوکیشن را بدهید که عملا در حال کار کردن با آن اپلیکیشن هستید. نه تنها با این قابلیت حریم شخصی به صورت بسیار موثری در کنترل شما خواهد بود، بلکه این اطمینان را به شما می‌دهد که باتری به میزان قابل توجهی کمتر مصرف می‌شود.

تنظیمات حریم شخصی

در این نسخه از اندروید بخش جداگانه‌ای به عنوان حریم خصوصی در تنظیمات گوشی قرار گرفته است. این قابلیت یکی از ایمن‌ترین قابلیت های جدید اندروید 10 است که کار را برای افرادی که اهمیت بالایی به فضای شخصی می‌دهند آسان‌تر کرده است. با باز کردن این بخش می‌توانید ببینید که هر اپلیکیشن مجوز دسترسی به چه بخش‌هایی را دارد؛ همانند تقویم، لوکیشن، دوربین، مخاطبین و میکروفون.

اندروید همیشه یک نقص بزرگ در بخش شناسایی مجوزهای دسترسی به داده‌های گوشی داشته است. این بخش جدید به شما اجازه می‌دهد که به راحتی این مجوزهای دسترسی را شناسایی کنید و دسترسی یک اپلیکیشن خاص را محدود کنید. اگر به نسخه جدید آپدیت کردید، حتما دقایقی را برای کنکاش در بخش تنظیمات سپری کنید. اندروید با این آپدیت و اضافه شدن این بخش کمی به حفظ حریم شخصی سیستم عامل آی او اس اپل نزدیک‌تر شده است. هرچند اپل در حفظ حریم شخصی کاربران همچنان بی رقیب است.

بخوانید: آپدیت جدید آی او اس 13 با مشکلات بسیاری منتشر شد

کنترل بهتر روی نوتیفیکیشن‌ها

از جمله جذاب‌ترین بخشی که در قابلیت های جدید اندروید 10 تعبیه شده این است، زمانی که روی یک هشدار انگشتتان را به مدت طولانی‌ترین نگاه می‌دارید دو گزینه برای شما نمایان می‌شود. هشدار دادن و سایلنت شدن. اگر هشدار دادن را انتخاب کنید، اپلیکیشن مربوطه با هر پیام هشدار، یک صدا ایجاد می‌کند.

اگر سایلنت را انتخاب کنید، گوشی شما هیچ صدا یا ویبره‌ای ایجاد نخواهد کرد. این بخش را می‌توانید از قسمت زیر دریابید.

Settings> Apps & Notification> Notifications

این ویژگی اندروید 10 اگرچه زیاد بزرگ نیست، اما بسیار کاربردی و مهم است. این یعنی که دیگر نیاز نیست زمان زیادی را برای رفتن به تنظیمات هر اپلیکیشن و یافتن چگونگی کنترل نوتیفیکیشن‌ها مصرف کنید.

کاربردی‌ترین قابلیت های جدید اندروید 10- کپشن همزمان

از آنجایی که گوگل به دنبال افزایش سهولت استفاده از اندروید است، کپشن لایو یا کپشن همزمان را به عنوان یکی از کاربردی‌ترین قابلیت های جدید اندروید 10 کدنویسی کرده است. این ویژگی یک کپشن همزمان بر روی ویدیو‌هایی که در حال پخش شدن هستند قرار می‌دهد؛ حتی زمانی که اتصال اینترنت قطع باشد.

برای فعال کردن کپشن همزمان، یک ویدیو پخش کنید و دکمه‌های صدا را بزنید. اسلایدر صدا که در گوشه تصویر نمایان می‌شود یک گزینه در انتهای خود دارد که همان لایو کپشن است. روی آن بزنید. پس از اینکه کپشن ظاهر شد می‌توانید آن را روی صفحه بالا پایین کنید.

قابلیت لایو کپشن در نخست تنها در گوشی گوگل پیکسل 4 و گوگل پیکسل 4XL دیده می‌شد و به مرور راه خود را در گوشی‌های دیگر سری پیکسل نیز باز کرد. پس از انتشار سامسونگ گلکسی S20 در تاریخ 6 مارچ، جدیدترین گوشی سامسونگ هم به جمع گوشی‌هایی پیوست که یکی از بهترین قابلیت های جدید اندروید 10 را به دست آورده است.

به اشتراک بگذارید

جدیدترین ویدیوها

جدیدترین مطالب

3 کامنت در “قابلیت های جدید اندروید 10 که باید حتما به استفاده از آن‌ها فکر کنید

  1. […] این یعنی که در گوشی جدید ایسوس از قطعات مدرن و به روز و آخرین نسخه اندروید 10 استفاده خواهد […]

  2. […] قابلیت های جدید اندروید 10 که باید حتما به استفاده از آن‌ها فکر کنید […]

  3. […] در بالاترین درجه باشد. در ویژگی های جدید ios13.5 همانند اندروید نسخه 10 از ثبت موقعیت مکانی و داده‌های لوکیشن جلوگیری می‌شود […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
Main Menu x

ضمن تبریک سال نو خدمت مشتریان گرانقدر، به اطلاع می‌رساند شروع روز کاری شرکت سپهر تعامل، روز دوشنبه 6 فروردین 1403 می‌باشد.